خانه » تحصیل در جمهوری چک با هزینه و شرایط در سال 2024
به این صفحه امتیاز دهید!

تحصیل در جمهوری چک با هزینه و شرایط در سال 2024

یکی از کشورهای پرطرفدار برای مهاجرت در قلب اروپا جمهوری چک می‌باشد. جمهوری چک به دلایل زیادی امروزه به عنوان 5 انتخاب اصلی برای مهاجرت و تحصیل متقاضیان می‌باشد. تحصیل در جمهوری چک به دلیل دانشگاه‌های بسیار خوبی که این کشور برای تحصیل تجهیز و فراهم کرده از بهترین تصمیم‌های افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی را دارند می‌باشد. در سال‌های اخیر بیش از 40 هزار دانشجوی بین‌المللی برای تحصیل در دانشگاه‌های جمهوری چک اقدام کرده‌اند. جمهوری چک به عنوان یکی از برترین کشورهای اروپایی برای تحصیل و مهاجرت سعی کرده‌ است تا با فراهم کردن شرایط عالی برای شهروندان نرخ جمعیت کشور را افزایش دهد.

تحصیل در جمهوری چک با هزینه و شرایط در سال 2024

دلایل زیادی برای اینکه شما جمهوری چک را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب کنید وجود دارد. به همین منظور ما قصد داریم تا تمامی شرایط تحصیل در جمهوری چک و چگونگی اخذ پذیرش تحصیلی جمهوری چک را برای شما بررسی کنیم. همچنین اطلاعات لازم از مزایای تحصیل در جمهوری چک و هزینه تحصیل در جمهوری چک را برای تصمیم بهتر شما در اختیارتان قرار دهیم. پس در این مسیر و این مقاله با ما همراه باشید تا بهترین انتخاب را برای مهاجرت و تحصیل خود داشته باشید.

تحصیل در چک

درخواست آنلاین مشاوره تحصیل در جمهوری چک

مجموعه رویزا گروپ با سالها تجربه مفتخر است که توانسته بهترین مشاور مهاجرتی شما در خصوص انواع مهاجرت به کشورهای اروپایی باشد. تحصیل در اروپا و مهاجرت یک مسیر هیجان انگیز همراه با چالش‌های فراوان می‌باشد اما داشتن یک مشاور در این مسیر از استرس این چالش‌ها می‌کاهد. انتخاب یک مشاور حقوقی خوب که بتواند در این مسیر با تجارب خود شما را همراهی کند هم خود یک چالش و انتخاب مهم است. اما باید خاطرنشان کرد تیم مهاجرتی رویزا گروپ با داشتن بهترین کارشناسان و وکلای حقوقی در زمینه‌ی مهاجرت می‌تواند بهترین انتخاب شما در زندگی برای مهاجرت باشد. پس اگر قصد تحصیل در جمهوری چک را دارید نگران نباشید شما می‌توانید با پر کردن فرم زیر از مشاوره رایگان رویزا گروپ بهره مند شوید.

نوبت دهی مشاوره رایگان

آنچه در این مطلب کسب خواهید کرد...

جمهوری چک

جمهوری چک کشوری قاره‌ای در نیم کره شمالی می‌باشد. این کشور با کشورهای آلمان، اتریش، مجارستان و اسلواکی هم مرز و همسایه می‌باشد. و شهر پراگ از مهم ترین شهرهای این کشور و پایتخت جمهوری چک است. از نظر آب و هوایی بسیار معتدل می‌باشد و مهاجرکنندگان راحت می‌توانند این کشور را برای زندگی انتخاب کنند. زبان رسمی این کشور چکی می‌باشد. اما قابل توجه است که بدانید مردم جمهوری چک به زبان انگلیسی و آلمانی نیز تقریبا تسلط کامل دارند. کشور چک در سال‌های اخیر توانسته از نظر فرهنگی و اجتماعی و همچنین از نظر آموزشی خود را ارتقا دهد. همچنین به دلیل اقتصاد رو به رشد بسیار خوبی که در سال‌های اخیر داشته توانسته به عنوان یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل و مهاجرت انتخاب شود.

جاذبه‌های توریستی و مرکز خرید‌های بزرگ همچنین وجود مکان های تفریحی سبب شده این کشور به یک مقصد توریستی و گردشگری نیز تبدیل شود. به همین منظور نرخ بیکاری تقریبا در این کشور کاهش یافته و دانشجویان نیز پس از تحصیل در جمهوری چک نیز می‌توانند به راحتی در جایگاه‌های مورد نظر به کار مشغول شوند.

پرچم

قابل توجه است که بدانید مجموعه مهاجرتی رویزا گروپ با سالها تجربه در زمینه مهاجرت و تحصیل در جمهور چک می‌تواند مشاور شما در این مسیر باشد. اگر قصد مهاجرت به این کشور را دارید از طریق راه‌های ارتباطی با این مجموعه در ارتباط باشید.

تحصیل در جمهوری چک

قبل از اینکه بخواهید برای مقصد مهاجرتی و تحصیل در اروپا اقدام کنید بهتر است شرایط تحصیل در کشورهای اروپایی را نیز بدانید. مشاوره ما به شما در این مقاله برای مهاجرت تحصیلی به اروپا انتخاب جمهوری چک می‌باشد. تحصیل در جمهوری چک بنا به دلایل متعددی که در ادامه برای شما بررسی می‌کنیم یک انتخاب درست می‌باشد که آینده شما را نیز تضمین می‌کند. اگر شما به عنوان متقاضی تحصیل در خارج از کشور به دنبال یک کشور که هزینه تحصیلی پایین و هزینه‌های زندگی مقرون به صرفه دارد می‌باشد چک می‌تواند انتخاب شما باشد.

جمهوری چک نه تنها از نظر تاریخی اهمیت دارد بلکه از نظر جایگاه آن در اروپا نیز مورد اهمیت است. بهتر است بدانید که شما عزیزان با تحصیل در جمهوری چک و اخذ اقامت بعد از تحصیل در این کشور زیبا و دیدنی می‌توانید ویزای شینگن دریافت کنید.

جمهوری چک به دلیل اینکه جزو اتحادیه شینگن می‌باشد شما می‌توانید با اخذ اقامت آن به 27 کشور اروپایی بدون نیاز به مجوز ورود و خروج رفت و ‌آمد کنید. این ویژگی یک نقطه قوت برای برای متقاضیان تحصیل در چک می‌باشد که می‌توانند از امکانات ویژه آن استفاده کنند.

مهاجرت

شرایط تحصیل در جمهوری چک

برای تحصیل در هر کشوری شما بای شرایط تحصیل در آن کشور را نیز داشته باشید. و هر کشور برای پذیرش دانشجویان شرایط متفاوت و منحصر به فرد خود را دارد. اما جمهوری چک به دلیل شرایط بسیار مناسبی که برای مهاجرت تحصیلی دارد یکی از بهترین مقاصد مهاجرتی برای تحصیل می‌باشد. در ادامه این مطلب شرایط تحصیل در حمهوری چک را برای شما همراهان عزیز بررسی می‌کنیم.

ارائه مدارک تحصیلی قبلی

ارائه مدارک تحصیلی و نمرات و ریز نمرات دوره قبلی تحصیلی به کشور چک یکی از شروط اولیه برای تحصیل در جمهوری چک می‌باشد. با توجه به دوره‌ای که در این کشور قصد دارید در آن به تحصیل بپردازید باید حتما مدارک دوره قبلی را به این کشور ارائه دهید تا بتوانید پذیرش دانشگاه‌های آن را بگیرید.

قبولی در آزمون ورودی

دانشجویان متقاضی برای تحصیل در چک باید حتما قبل از ورود به دانشگاه‌های این کشور در آزمون ورودی شرکت کنند. کسب نمره قبولی در این آزمون بسیار اهمیت دارد مخصوصا اگر شما متقاضی تحصیل در رشته‌های پزشکی و نظیر آن باشید.

زبان

یکی از مهم ترین شروط برای تحصیل در چک داشتن تسلط به زبان انگلیسی است. درست است که زبان رسمی این کشور چکی می‌باشد اما برای دانشجویان بین‌المللی بیشتر دوره‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

ارائه مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش

برای پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های جمهوری چک ارائه تمامی مدارک شناسایی و لازم بدون هیچ نقصی در پذیرش از دانشگاه اهمیت دارد. در ادامه مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش را برای شما بررسی کرده‌ایم.

تحصیل در چک

مدارک مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی چک

برای تحصیل در جمهوری چک باید حتما مدارکی را به دانشگاه‌های این  کشور ارائه دهید تا مراحل پذیرش شما نیز به جریان بیفتد. مدارک مورد نیاز برای پذیرش به شرح ذیل می‌باشد:

  1. مدارک شناسایی و هویتی
  2. فرم درخواست پذیرش
  3. مدارک و ریز نمرات دوره تحصیلی قبلی
  4. ترجمه مدارک و نمرات
  5. رزومه تحصیلی
  6. توصیه نامه از اساتید
  7. انگیزه نامه
  8. تمکن مالی
  9. پاسپورت
  10. مدرک زبان معتبر
  11. مدرک قبولی در آزمون ورودی

در جریان باشید که تمامی مدارک شما باید توسط دولت جمهوری چک تایید و به رسمیت شناخته شود. بعد از تاییدیه مدارک شما از طریق این کشور مراحل پذیرش شما به جریا می‌افتد و شما باید برای ویزای تحصیلی اقدام نمایید.

مدارک

سیستم آموزشی تحصیل در چک

کشور چک به دلیل اینکه جزو اتحادیه اروپا می‌باشد از سیستم آموزشی بولونیا نیز پیروی می‌کند. و تمامی مدارکی که از کشور چک کسب می‌کنید در تمامی دنیا نیز اعتبار دارد. و شما به راحتی می‌توانید پس از تحصیل در جمهوری چک با داشتن مدارک دانشگاهی خود از این کشور در سراسر دنیا نیز مشغول به کار شوید. در ادامه مقاطع تحصیلی کشور چک را نیز برای شما بررسی می‌کنیم.

مقاطع تحصیل در چک

تحصیل در مقاطع مختلف آموزشی در چک تقریبا تحت نظر اتحادیه اروپا می‌باشد اما در ادامه به بررسی تمامی این مقاطع و طول دوره آموزشی هر مقطع می‌پردازیم.

ابتدایی

تحصیل در مدارس چک از دوره پیش دبستانی آغاز و تا دکترا نیز ادامه دارد. تحصیل در دوره پیش دبستانی اختیاری می‌باشد اما بیشتر شهروندان این کشور این دوره را برای آمادگی برای ورود به دوره ابتدایی مهم می‌دانند. تحصیل در دوره ابتدایی تقریبا 9 سال طول می‌کشد.

متوسطه

دروه متوسطه برای تحصیل در جمهوری چک تقریبا 4 سال طول می‌کشد. و بعد از اتمام این دوره افراد برای تحصیل در دانشگاه نیز آماده می‌شوند. قابل توجه است که تحصیل در دانشگاه‌های این کشور برای دروسی که به زبان چکی ارائه می‌شود برای شهروندان جمهوری چک رایگان می‌باشد.

کارشناسی

مدت زمان تحصیلی در دانشگاه‌های چک در مقطع لیسانس تقریبا 3 سال می‌باشد. طول دوره تحصیل برای این کارشناسی در برخی از رشته‌ها ممکن است به 4 نیز طول بکشد. و در این دوره دانشجو موظف است با توجه به رشته مورد نظر تقریبا 180 تا 240 واحد را پاس کند.

کارشناسی ارشد

برای پذیرش در مقطع ارشد دانشجو باید حتما مدارک اتمام تحصیل در دوره کارشناسی را به دانشگاه مربوطه ارائه دهد. قابل توجه است که بدانید برای تحصیل در این مقطع حتما نباید برای رشته مرتبط با دوره قبلی اقدام به پذیرش کرد. همچنین باید در آزمون‌های ورودی دانشگاه مورد نظر نمره قبولی کسب کرد. و طول این دوره تقریبا 1 تا 3 سال می‌باشد.

دکترا

مقطع دکترا در جمهوری چک بیشتر به صورت تحقیقاتی می‌باشد و تمامی تحقیقات دانشجوها در مجلات علمی منتشر می‌شود. برای تحصیل در جمهوری چک در مقطع دکترا شما باید تقریبا 3 سال را صرف تحصیل کنید و در پایان تحصیل از پایان نامه خود دفاع کنید.

سیستم آموزشی
هزینه مهاجرت تحصیلی

هزینه تحصیل در چک

هزینه تحصیل در چک با توجه به رشته انتخابی شما و مقطع تحصیلی مورد نظر شما متفاوت می‌باشد. هزینه‌های تحصیل در جمهوری چک بسیار مقرون به صرفه می‌باشد حتی در بعضی از رشته‌ها که به زبان چکی تدریس می‌شود نیز رایگان می‌باشد. هزینه تحصیل در کشور چک تنها به هزینه‌ها دانشگاه منتهی نمی‌شود بلکه هزینه‌های زندگی هم باید برآورد شود. به طور کلی چون کشور چک از شرایط بسیار خوبی برای تحصیل برخوردار است و همچنین امکانات رفاهی بسیار مناسبی برای مهاجران فراهم کرده انتخاب دانشجویان می‌باشد.

دانشگاه‌های جمهوری چک

جمهوری چک دارای 26 دانشگاه ملی و 43 دانشگاه خصوصی و 2 دانشگاه دولتی می‌باشد. تحصیل در دانشگاه‌های ملی و دولتی بسیار ارزان و مقرون به صرفه تر از تحصیل در کشورهای اروپایی دیگر و دانشگاه‌های خصوصی این کشور می‌باشد. اما اگر متقاضیان تحصیل در جمهوری چک مسلط به زبان چکی باشند می‌توانند به صورت رایگان در دانشگاه‌های ملی و دولتی کشور چک به تحصیل بپردازند. در ادامه این مطلب برخی از دانشگاه‌های معروف را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه چارلز:

از قدیمی ترین دانشگاه‌های جمهوری چک در اروپا و در شهر پراگ دانشگاه چارلز می‌باشد. تحصیل در چک و این دانشگاه بهترین انتخاب برای دانشجویان بین‌المللی می‌باشد زیرا یکی از معتبرترین دانشگاه‌های اروپا در سطح بین‌الملل می‌باشد.

 ماساریک:

دومین دانشگاه معتبر برای تحصیل در جمهوری چک دانشگاه ماساریک می‌باشد. این دانشگاه با توسعه برنامه‌های آموزشی خود یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور چک برای تحصیل می‌باشد.

پالاتسکی:

یکی دیگر از مشهورترین و قدیمی ترین دانشگاه‌های جمهوری چک برای تحصیل متقاضیان بین المللی دانشگاه پالاتسکی می‌باشد. این دانشگاه در زمینه‌ی پژوهشی و تحقیقاتی بسیار پیشرو نسبت به دیگر دانشگاه‌ها بوده است و انتخاب مناسبی برای تحصیل در جمهوری چک می‌باشد.

آکادمی هنرهای زیبا پراگ:

یکی از قدیمی ترین دانشگاه‌های دولتی در شهر پراگ آکادمی هنرهای زیبای پراگ می‌باشد. این دانشگاه بهترین انتخاب برای رشته‌های سینما و تلویزیون و هنر و موسیقی می‌باشد.

دانشگاه صنعتی برنو:

قدیمی ترین دانشگاه در شهر برنو دانشگاه صنعتی برنو می‌باشد که برای تحصیل در جمهوری چک در زمینه فناوری اطلاعات و مهندسی و اقتصاد بسیار شهرت دارد.

استروا:

دانشگاه صنعتی استروا در شهر استروا نیز یکی از قدیمی ترین دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل در چک می‌باشد. این دانشگاه در حوزه الکترونیک، اقتصاد و مکانیک شهرت بین‌المللی دارد.

شیمی و تکنولوژی پراگ:

برترین دانشگاه در حوزه شیمی و تکنولوژی مواد غذایی در شهر پراگ دانشگاه شیمی و تکنولوژی پراگ می‌باشد.

دانشگاه

بهترین رشته‌ها برای تحصیل در چک

برای تحصیل در جمهوری چک دلایل بسیار متعددی وجود دارد یکی از این دلایل ارائه رشته‌های بسیار خوب در بالاترین سطح علمی می‌باشد. این رشته‌ها نه تنها در تمامی دنیا طرفدار دارد بلکه اخذ مدرک معتبر از دانشگاه‌های چک سبب به وجود آمدن فرصت‌های شغلی بسیار مناسب در کشور چک و دیگر کشورهای اروپایی می‌شود. در ادامه چندین رشته برتر برای تحصیل در چک را برای شما معرفی می‌کنیم.

  • رشته پزشکی
  • دندانپزشکی
  • داروسازی
  • پرستاری
  • Icu
  • فنی و مهندسی
رشته

دلایل انتخاب جمهوری چک برای تحصیل

تحصیل در جمهوری چک مزایای بسیار زیاد و متعددی دارد که سبب می‌شود متقاضی برای تحصیل در این کشور متقاعد شود. در ادامه برخی ازاین دلایل را برای شما بررسی می‌کنیم.

فرهنگ غنی

جمهوری چک به دلیل فرهنگ غنی و تاریخ و تمدن با اصالتی که دارد یکی از کشورهای مهم از نظر تاریخی به شمار می‌آید. این کشور به دلیل جاذبه‌های دیدنی و جذابی که دارد می‌تواند یک انتخاب جذاب برای تحصیل در چک باشد.

امنیت در چک

کشور چک یکی از امن ترین کشورهای اروپایی از نظر صلح جهانی ‌می‌باشد. به دلیل اینکه پایین ترین آمار جرم و جنایت را در بین کشورهای اطراف خود دارد معمولا به عنوان فاکتور مناسب برای تحصیل در جمهوری چک می‌باشد.

هزینه‌های مقرون به صرفه

سیاست‌های درست جمهوری چک و ثابت نگه داشتن تقریبی نرخ تورم در این کشور سبب شده جزو کشورهای ارزان در اروپا محسوب شود. همچنین هزینه‌های تحصیل رایگان و یا هزینه‌های تحصیل با قیمت مناسب سبب شده مهاجران بسیاری به خود جذب کند.

آموزش با کیفیت

جمهوری چک در سال‌های اخیر بهترین بستر را برای آموزش و پژوهش در این کشور برای دانشجویان فراهم کرده است به همین دلیل دانشگاه‌های جمهوری چک در لیست بهترین دانشگاه‌های دنیا جزو بهترین امتیازها قرار گرفته است.

ویزا

ویزای همراه جمهوری چک

اگر قصد تحصیل در جمهوری چک را دارید و از سوالات مهم شما برای تحصیل در چک چگونگی اخذ ویزای همراه می‌باشد ما برای پاسخ به شما کنارتان هستیم. ویزای همراه در جمهوری چک فقط به همسر و فرزند زیر 18سال اطلاق می‌شود. اگر شما موفق به اخذ ویزای تحصیلی در این کشور شده‌اید می‌توانید برای اخذ ویزای همراه خود نیز اقدام کنید. در صورت ناقص نبودن مدارک همراه و واجد و شرایط بودن همراه شما می‌تواند موفق به اخذ ویزای کاری در مدت زمان اقامت تحصیلی شما باشد.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی

پس اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کشور چک شما برای تحصیل در جمهوری چک نیاز به اخذ ویزای تحصیلی برای ورود به این کشور را دارید. بنابراین باید در مدت زمان معلوم سریعا برای دریافت ویزا از این کشور اقدام کنید. در ادامه مدارک لازم برای ارائه به سفارت چک در ایران و اخذ ویزا از کشور چک را برای شما بررسی کرده‌ایم.

  • فرم درخواست ویزا
  • نامه پذیرش دانشگاه مورد نظر
  • پاسپورت (حداقل 3-4 سال مهلت داشته باشد تا تاریخ منقضی شدن)
  • عکس پاسپورتی
  • تمکن مالی
  • بیمه
  • عدم سوء پیشینه
  • مدارک هویتی
  • مدارک تحصیلی
دریافت ویزا دانشجویی

اقامت پس از تحصیل در جمهوری چک

دانشجویان فارغ التحصیل در جمهوری چک می‌توانند پس از اتمام تحصیل در جمهوری چک اقامت این کشور را بدست آورند. در صورت مشغول شدن در این کشور می‌توانید بعد از مدت چند ماه ویزای تحصیلی خود را تبدیل به ویزای کاری کنید و در نهایت اقامت این کشور را بدست آورند. یا شما می‌توانید پس از تحصیل با ثبت شرکت و یا سرمایه گذاری و کارآفرینی در این کشور نسبت به اخذ اقامت جمهوری چک نیز اقدام کنید.

کلام آخر رویزا گروپ

ما در آژانس مهاجرتی رویزاگروپ مفتخریم که می‌توانیم بهترین مشاوره مهاجرتی را به شما همراهان عزیز ارائه دهیم. کارشناسان و متخصصان حرفه‌ای در زمینه‌ی مهاجرت تحصیلی به اروپا و تحصیل در جمهوری چک منتظر تماس شما برای انتقال تجربیات خود هستند. پس اگر شما قصد تحصیل در هر کدام از کشورهای اروپایی را دارید می‌توانید با تماس با شماره‌های درج شده در سایت یا ارتباط از طریق شبکه‌های اجتماعی با ما در تماس باشید.

درباره نویسنده

پیمایش به بالا