خانه » هر آنچه که باید درباره تحصیل در روسیه ۲۰۲۴ بدانید!
به این صفحه امتیاز دهید!

هر آنچه که باید درباره تحصیل در روسیه ۲۰۲۴ بدانید!

کشورهای اروپایی همیشه مقصدی پرطرفدار برای مهاجرت بوده است. به دلیل وجود دانشگاه‌های برتر در سراسر اروپا هرسال دانشجویان زیادی برای تحقق بخشیدن به رویای تحصیل در خارج از کشور به کشورهای اروپایی مهاجرت می‌کنند. کشور روسیه یکی از مقاصد پرطرفدار برای مهاجرت تحصیلی و بدست آوردن رویای خود برای تحصیل در دانشگاه‌های برتر بین‌الملل می‌باشد. دولت روسیه با فراهم کردن بستری از امکانات رفاهی و آموزش عالی یک تصمیم درست برای مهاجرت تحصیلی می‌باشد. با تحصیل در روسیه نه تنها می‌توان از مزایای تحصیلی این کشور بهره برد بلکه می‌توان اقامت دائم این کشور اروپایی را نیز به دست آورد.

هر آنچه که باید درباره تحصیل در روسیه ۲۰۲۴ بدانید!

در موسسه مهاجرتی رویزا گروپ ما قصد داریم تا شما را با مزایای تحصیل در روسیه و راه‌های مهاجرت به روسیه آشنا سازیم. کارشناسان حقوقی رویزا با سال‌ها تجربه در زمینه‌ی انواع مهاجرت و مهاجرت به کشورهای اروپایی از جمله روسیه آماده مشاوره به شما عزیزان می‌باشند. در ادامه بیشتر در کنار شما هستیم تا شما را در مسیر مهاجرت به روسیه و مهاجرت تحصیلی همراهی کنیم.

تحصیل در روسیه

تحصیل در روسیه

مسیر مهاجرت همواره مسیری پر از چالش و راهی برای به دست آوردن تجربه‌های نو و جدید می‌باشد. اما لازمه‌ی قدم گذاشتن در این مسیر ناهموار بهره بردن از دانش و تجربیات افراد متخصص در این زمینه می‌باشد. مهاجرت تحصیلی برای افراد همیشه دشوار بوده است. از طرفی جدا شدن از خانواده و نقطه‌ی امن زندگی و از طرفی بدست آوردن رویاهای خود و رو به رو شدن با یک فرهنگ جدید پر از استرس می‌باشد. این موضوع یک جدال بزرگ برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور می‌باشد.

به همین منظور برای تسهیل در روند مهاجرت تحصیلی شما و کاهش این چالش‌ها کارشناسان و مشاوران رویزا گروپ هم قدم شما در این مسیر می‌باشند. اگر متقاضی تحصیل در روسیه هستید فقط کافیست فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس گرفته و شما را در تمامی مراحل مهاجرت تحصیلی همراهی نمایند.

نوبت دهی مشاوره رایگان

مطالبی که در این بخش کسب می‌کنید:

شرایط تحصیل در روسیه

روسیه به عنوان پهناورترین کشور جهان همه سال حدود 300-400 هزار دانشجو بین‌الملل را پذیرش می‌کند. جمهوری فدرال روسیه با فراهم کردن بستری با امکانات رفاهی و آموزشی بسیار عالی مقصدی جذاب برای دانشجویان می‌باشند. وجود دانشگاه‌های معتبر در روسیه که مورد تایید تمام کشورهای دنیا می‌باشد نیز از این قائده مستثنی نیست. تحصیل در روسیه مستلزم به داشتن شرایطی می‌باشد که در ادامه این مقاله شرایط تحصیل در این کشور را بررسی می‌کنیم.

  1. ارائه مدرک تحصیلی دوره قبلی
  2. داشتن مدرک زبان روسی یا آیلتس
  3. مدارک هویتی
  4. تمکن مالی
  5. توصیه نامه
  6. مدرک آزمون ورودی
  7. شرط سن برای کارشناسی 30-35 نهایت و برای ارشد و دکترا تا 45 سال
شرایط تحصیل در روسیه

هزینه مهاجرت تحصیلی به روسیه

کشور روسیه جزو آن دسته از کشورهای اروپایی می‌باشد که نسبت به دیگر کشورهای اروپایی از هزینه کمتری برای تحصیل برخوردار است. همچنین برای بعضی از دانشجویان با شرایط خاص بورسیه تحصیلی نیز ارائه می‌دهد. اما در صورت کلی هزینه تحصیل در روسیه برای مقاطع کارشناسی چیزی حدود 2500 تا 5000 دلار در سال نیز می‌باشد. و برای دیگر مقاطع دکترا و ارشد این هزینه به 7000-8000 دلار در سال نیز می‌رسد. البته قابل ذکر است که این هزینه‌ها حدودی و بنا بر رشته ‌و مقطعی که برای تحصیل انتخاب می‌‌کنید متغیر می‌باشد.

قابل توجه است هزینه‌هایی که ذکر شد برای تحصیل در یک سال می‌باشد و هزینه‌های اجاره مسکن و یا اقامتگاه دانشجویی هزینه و امکانات رفاهی نیز جدا می‌باشد. اما خب با توجه به شرایط اقتصادی کشور روسیه و مقایسه آن با دیگر کشورهای اروپایی این کشور دارای هزینه‌های مقرون به صرفه برای تحصیل و مهاجرت تحصیلی به روسیه می‌باشد.

هزینه مهاجرت تحصیلی

مقاطع تحصیل در روسیه

افراد متقاضی برای تحصیل در روسیه می‌توانند با داشتن مدرک دیپلم برای آزمون پادفک آماده شوند. پادفک درواقع یک دوره‌ی آموزشی برای کشور روسیه می‌باشد که در پایان این دوره مدرکی معادل مدرک پیش دانشگاهی و یا همان دیپلم اخذ می‌کنند. دانشجویان بعد از اخذ این مدرک می‌توانند برای رشته مورد نظر و مقطع تحصیلی مورد نظر نیز اقدام کنند. همچنین باید بدانید افراد قبل از 18 سالگی نیز می‌توانند برای تحصیل در مدارس این کشور نیز اقدام کنند. تحصیل در مدارس روسیه به دلیل کیفیت آموزشی بسیار بالایی که دارد نیز قابل توجه افراد قرار گرفته است.

دوره آموزشی در روسیه

دوره‌های آموزشی در روسیه در مدارس به دوره‌ی پیش دبستانی، ابتدایی، پایه و متوسطه تقسیم می‌شود. و در دوره‌های بالاتر به لیسانس، فوق لیسانس، دکترا نیز تقسیم می‌شود. هر کدام از این مقاطع شرایط خاص خود را دارند که در ادامه به بررسی مقاطع متختلف تحصیل در روسیه می‌پردازیم.

پیش دبستانی

پیش دبستانی دوره‌ای می‌باشد که در آن کودک برای ورود به مدرسه و آمادگی برای تحصیل به آن وارد می‌شود. سن ورود به این دوره نسبت به آموزشگاه‌های مختلف متغیر می‌باشد. قابل ذکر است که برای شروندان روسیه این مقطع رایگان می‌باشد.

ابتدایی

کودکان با رسیدن به سن 6 سالگی برای ورود به مقطع ابتدایی آماده می‌شوند. دوره ابتدایی در کشور روسیه حدود 4 سال می‌باشد. قابل ذکر است است که این کشور از سیستم آموزشی بسیار خوبی برای تحصیل در روسیه و مقاطع ابتدایی برخوردار است. کودکان در این دوره آموزشی سواد خواندن و نوشتن و ریاضیات و موسیقی و زبان خارجی را نیز آموزش می‌بینند.

پایه

تحصیل در مدارس پایه روسیه تقریبا 5 سال می‌باشد. تحصیل در مقطع پایه در کشور روسیه معمولا به بهترین روش‌ها و تکنولوژی‌های روز و مدرن می‌باشد. قابل توجه است که تحصیل در روسیه تا پایان دوره پایه اجباری می‌باشد.

متوسطه

دوره تحصیلی در مقاطع متوسطه برای دانش‌آموزان در روسیه دو سال می‌باشد. افراد تا پایان سن 19 سالگی در مدارس متوسطه آموزش می‌بینند و بعد از آن برای آزمون‌های ورود به دانشگاه و مقاطع دانشگاهی آماده می‌شوند.

نکته‌ای که قابل توجه می‌باشد این است که کشور روسیه مدارس آن به صورت خصوصی، دولتی، بین‌المللی می‌باشد. و چندین مدرسه ایرانی برای متقاضیان تحصیل در روسیه و مهاجرکنندگان در آن نیز بنا شده است. مدارس پیام امام در مسکو، مدرسه سفارت جمهوری اسلامی و مدرسه نوید آینده از مدارس ایرانی روسیه می‌باشد.

لیسانس

برای ورود به مقطع لیسانس و تحصیل در روسیه افراد باید حتما دوره‌های پادفک را به زبان روسی و یا انگلیسی گذرانده باشند. این دوره‌ها صرفا یک آزمون ورودی برای ورود به دانشگاه می‌باشد. دوره لیسانس  در کشور روسیه معمولا 4 سال به طول می‌انجامد.  در دوره‌ی پادفک قبل از ورود به مقطع لیسانس افراد دروس پایه مربوط به رشته‌ای که قرار است در آن به تحصیل بپردازند را آموزش می‌بینند.

فوق لیسانس

افراد برای ورود به مقطع فوق لیسانس باید حتما زبان انگلیسی و یا زبان روسی را بلد باشند. معدل و نمرات مناسب برای ورود و تحصیل در روسیه در مقطع فوق لیسانس اهمیت به خصوصی دارد. این دوره در کشور روسیه 2 سال طول می‌کشد.

دکترا

برای تحصیل در روسیه در مقطع دکترا نه تنها مدرک زبان معتبر ضروری است بلکه ارائه مقالات و رزومه تحصیلی مناسب نیز اهمیت زیادی دارد. در این دوره دانشجویان واجد شرایط می‌توانند از امکان بورسیه تحصیلی و تحصیل رایگان در دانشگاه‌های روسیه برخوردار شوند. دوره دکترا در کشور روسیه معمولا حدود 3-4 سال به طول می‌انجامد.

مقطع تحصیلی

بورسیه تحصیلی در روسیه

کشور روسیه فرصت‌های آموزشی بسیار مناسبی را برای متقاضیان تحصیل در روسیه فراهم کرده است. متقاضیان تحصیل در این کشور برای استفاده از این امکانات ویژه رفاهی با ارائه سوابق تحصیلی عالی و نمرات قابل قبول و همچنین مدرک زبان معتبر می‌توانند از این امکانات بهره مند شوند. شما می‌توانید برای ارزیابی شرایط خود برای تحصیل و اخذ بورسیه تحصیلی روسیه اطلاعات خود را برای کارشناسان مجرب ما در رویزا گروپ ارسال کنید.

بورس تحصیلی

مزایای تحصیل در روسیه

شاید برای بیشتر افراد متقاضی تحصیل در کشورهای اروپایی این سوال پیش آید که چرا تحصیل در روسیه را انتخاب کنند؟ اگر شما قصد مهاجرت تحصیلی به روسیه را دارید باید بدانید که این کشور دارای مزایای تحصیلی بسیار خوبی می‌باشد که در ادامه تمامی این مزایا را برای شما بررسی می‌کنیم.

مزایا

سیستم آموزشی با کیفیت

روسیه از سیستم آموزشی بسیار با کیفیتی برخوردار است. همچنین با تحصیل در روسیه می‌توانید از مزایای تحصیل در دانشگاه‌های معتبر این کشور بهره مند شوید.

شهریه مقرون به صرفه

با تحصیل در روسیه و دانشگاه‌های این کشور شما نسبت به دیگر کشورهای اروپایی هزینه‌های کمتری برای تحصیل پرداخت می‌کنید.

اخذ بورسیه تحصیلی

کشور روسیه با دادن بورسیه‌های تحصیلی و کمک هزینه‌های مالی برای تحصیل در روسیه یک انتخاب مناسب برای تحصیل می‌باشد.

فرصت‌های شغلی

اکثر دانشجویان بعد از تحصیل در روسیه می‌توانند در زمینه‌های تحقیقاتی مشغول شوند. همچنین می‌توانند بلافاصله بعد از تحصیل در فرصت‌های شغلی مناسب مشغول و موفق به اخذ درآمد شوند.

زندگی با امکانات رفاهی

صد در صد برای دانشجویان متقاضی تحصیل در روسیه بسیار مهم می‌باشد که سطح زندگی باکیفیتی نیز داشته باشند. مهاجرکنندگان به این کشور معمولا به دلیل شرایط رفاهی خیلی مناسب و هزینه‌های زندگی تقریبا پایین نسبت به دیگر کشورها از رضایت بالایی برخوردارند.

امنیت

این کشور به دلیل حکومتی که در آن پابرجا می‌باشد و سیاست‌های دولت روسیه از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین منظور خانواده‌ها می‌توانند فرزندان خود را با خیال راحتتری برای تحصیل در روسیه بفرستند.

معایب تحصیل در روسیه

هر کشور در کنار مزایای آن معایبی هم دارد صد در صد هیچ کشوری بی عیب نیست. انتخاب کشور مورد نظر برای تحصیل با بررسی و مقایسه مزایا و معایب کشورها با یکدیگر انجام می‌شود. اما باید بدانید تحصیل در روسیه معایبی هم دارد که در ادامه این مطلب آن را برای شما بررسی می‌کنیم.

آب و هوا

آب و هوای سرد

از نظر هواشناسی روسی دارای آب و هوای سردی می‌باشد. این کشور در شمال آسیا قرار دارد و جزو مناطق سردسیر محسوب می‌شود. به همین منظور برای تحصیل در روسیه حتما باید شرایط آب و هوایی این کشور را در نظر گرفت.

تفاوت فرهنگی

تفاوت فرهنگی

هر کشوری فرهنگ متفاوتی با دیگر کشورهای جهان دارد. اما کشورهایی که از نظر ملیت و دین با هم تفاوت دارد صد در صد بیشتر تفاوت فرهنگ در آن حس می‌شود. بنابراین برای تحصیل در روسیه حتما باید قبل از اقدام برای مهاجرت درباره‌ی فرهنگ آن مطالعه کنید.

زبان

زبان

درسته که در کشور روسیه می‌توان با زبان انگلیسی هم برای تحصیل در روسیه اقدام کرد. اما باید بدانیم که زبان اصلی کشور روسیه زبان روس می‌باشد. زبان روسی نسبتا زبان سختی می‌باشد و شاید برای همه افراد یادگیری این زبان راحت نباشد.

رشته‌های تحصیل در روسیه

تمامی رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های معتبر روسیه تدریس می‌شود. اما رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی، دندانپزشکی برای تحصیل در روسیه متقاضی بیشتری دارد. در کنار این رشته‌ها مهندسی هوا و فضا و فناوری اطلاعات رشته‌های مدیریتی و علوم سیاسی نیز در این کشور نیز بسیار تقاضا دارد.

دانشگاه‌های معتبر تحصیل در روسیه

باید خاطر نشان کرد که کشور روسیه از دانشگاه‌های معتبر بسیار خوبی در سطح بین‌الملل برخوردار است. تقریبا 50 تا از دانشگاه‌های روسیه از رنکینگ بسیار بالایی در لیست دانشگاه‌های معتبر جهانی برخوردار هستند. در ادامه چندین دانشگاه معتبر برای تحصیل در روسیه را به شما معرفی می‌کنیم.

1. دانشگاه لومونوسوف:

این دانشگاه در شهر مسکو پایتخت کشور روسیه یکی از برترین دانشگاه‌های معتبر در سطح بین‌الملل می‌باشد. علاقمندان به تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی می‌توانند برای تحصیل در روسیه برای این دانشگاه اقدام کنند.

2. پلی تکنیک بومن:

این دانشگاه در شهر مسکو یکی از برترین دانشگاه‌ها در زمینه مهندسی و هوانوردی و ساخت موشک است.

3. تومسک:

اولین دانشگاه در سیبری و از بزرگترین دانشگاه‌های کشور روسیه می‌باشد. دانشجویا متقاضی تحصیل در روسیه برای رشته‌‌های ریاضیات و علوم کامپیوتر می‌توانند برای این دانشگاه اقدام کنند.

4. موسسه فیزیک و تکنولوژی:

علاقمندان به رشته‌های فیزیک و فناوری و تکنولوژی می‌توانند در این دانشگاه در شهر مسکو نیز به تحصیل بپردازند.

5. نووسیبیرسک:

دانشگاه دولتی نووسیبیرسک روسیه در شهر سیبری یکی از مراکز تحقیقاتی بسیار معروف در جهان می‌باشد.

6. سن پترزبورگ:

دانشگاه سن پترزبورگ در شهر سن پترزبورگ تاسیس شد و جزو قدیمی‌ترین دانشگاه‌های این کشور می‌باشد. پزشکی، روانشناسی، حقوق از رشته‌های پرتقاضای این دانشگاه برای متقاضیان تحصیل در روسیه می‌باشد.

7. کازان:

دانشگاه کازان روسیه در شهر کازان جزو ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا است. رشته‌های علوم طبیعی و اقتصاد از رشته‌های پرطرفدار این دانشگاه می‌باشد.

8. رودن:

دانشگاه کازان روسیه در شهر کازان جزو ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا است. رشته‌های علوم طبیعی و اقتصاد از رشته‌های پرطرفدار این دانشگاه می‌باشد.

9. تحقیقات هسته ای:

دانشگاه ملی تحقیقات هسته‌ای روسیه در زمان جنگ جهانی دوم برای تحصیل در زمینه‌ی مکانیک نیز بنا شد. الان این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های معتبر در زمینه‌ی فیزیک هسته‌ای می‌باشد.

10. سماشکو:

از قدیمی ترین دانشگاه‌های شهر مسکو می‌باشد. این دانشگاه در زمینه‌ی دندانپزشکی بسیار شهرت دارد.

اقامت پس از تحصیل در روسیه

اقامت پس از تحصیل برای متقاضیان تحصیل در روسیه یک مسئله مهم و چالش برانگیز می‌باشد. اما باید در نظر داشته باشید برای اخذ اقامت کشور روسیه باید شرایطی را داشته باشید. شرایط لازم برای اخذ اقامت کشور روسیه پیدا کردن کار بعد از اتمام تحصیل در دانشگاه‌های روسیه می‌باشد. از دیگر راه‌های دست یافتن به اقامت این کشور سرمایه گذاری و کارآفرینی در این کشور می‌باشد. و یا حتی ازدواج با شهروندان روسیه از دیگر راه‌های کسب اقامت برای کشور روسیه می‌باشد.

تمامی این راه و روش‌ها برای کسب اقامت در روسیه چالش‌های بسیاری دارد. اما مستلزم آن داشتن یک راهنما و مشاور حقوقی با تجربه می‌باشد. شما عزیزان برای اطلاع از تمامی راه‌های بدست آوردن اقامت در این کشور می‌توانید از کارشناسان مهاجرتی رویزا گروپ کمک بگیرید.

کار در حین تحصیل

کار در حین تحصیل یک فرصت عالی برای متقاضیان تحصیل در روسیه می‌باشد. افراد با کار کردن می‌توانند هزینه‌های زندگی در کشور روسیه را نیز به دست آورند. و در کنار کار کردن نیز با فرهنگ و قوانین این کشور بیشتر آشنا شوند و ارتباطات بیشتری برای خود بدست آورند. مهم تر از همه افراد در حین تحصیل نیاز به مجوز برای کار در کشور روسیه ندارند و می‌توانند به راحتی در این کشور اقدام به کار کنند.

ویزای دانشجویی روسیه

برای دریافت ویزای دانشجویی در روسیه باید دولت روسیه را از اینکه قصد ماندگاری در این کشور را دارید مطمئن کنید. همچنین باید گواهی تحصیلی خود را به سفارت روسیه تحویل و مدارک لازم برای اخذ ویزا را جمع آوری و فرم‌های لازم را پر کنید. همچنین باید دولت روسیه را از تمکن مالی برای پرداخت شهریه نیز مطمئن سازید. مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای دانشجویی گذرنامه و برگه سلامت پزشکی می‌باشد. ارائه مدرک تحصیلی قبلی با ریز نمرات ترجمه شده از دیگر مدارک مهم برای ارائه و دریافت اخذ ویزای دانشجویی می‌باشد.

ویزا

دیپلم آبی برای تحصیل در کشور آبی چیست؟

دانشجویان وقتی تصمیم به تحصیل در روسیه را می‌گیرند در ابتدا باید مدارک تحصیلی خود را به وزارت علوم روسیه تحویل بدهند. بعد از تحویل مدارک کشور روسیه مدارک شما را بررسی و معادل سازی می‌کند و آن را داخل سایت ایران و روسیه بارگذاری می‌کنند تا از طرف آموزش و پرورش ایران تایید شود. بعد از تاییدیه آموزش و پرورش مدرکی به اسم مدرک ناستریفکاتسیا به شما تعلق میگیرد که به اسم دیپلم آبی معروف است.

مدارک لازم جهت دریافت دیپلم آبی

برای تحصیل در روسیه و اخذ دیپلم آبی باید مدارکی نیز به این کشور ارائه داد که در زیر به بررسی این مدارک می‌پردازیم:

  • اسکن رنگی پاسپورت
  • ترجمه ناتاریوس پاسپورت
  • اسکن دیپلم به همراه ریزنمرات و ترجمه
  • اسکن مدرک پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات
  • هزینه ثبت نام در سایت وزارت علوم روسیه که تقریبا 7000 روبل می‌باشد.

نکات مهم برای دریافت مدرک دیپلم آبی

برای اخذ دیپلم آبی و تحصیل در روسیه باید یک سری از نکات را رعایت کرد:

  1. قبل از ورود به دانشگاه حتما باید برای دریافت دیپلم آبی اقدام کرد در غیر اینصورت نمی‌توانید پذیرش دانشگاه‌های روسیه را بگیرید.
  2. در هنگام بارگذاری مدارک باید دقت لازم را کرد تا اشتباهی صورت نگیرد که ویرایش اطلاعات خیلی زمانبر می‌باشد.
  3. اصل مدارک خود را به هیچ فردی نسپارید.
  4. به هیچ عنوان سعی در دستکاری نمرات خود نکنید زیرا تمامی نمرات شما از آموزش و پرورش استعلام گرفته می‌شود.

کلام آخر رویزا گروپ

تحصیل در روسیه برای متقاضیان تحصیل در کشورهای اروپایی یک موقعیت بسیار مناسب برای افراد می‌باشد. زیرا این کشور از نظر هزینه‌های زندگی و تحصیلی بسیار مناسب می‌باشد. همچنین به دلیل وجود دانشگاه‌های معتبر پس از تحصیل شما می‌توانید در هرکجای دنیا با مدرک تحصیلی خود مشغول به کار شوید. اما لازمه‌ی موفقیت در مسیر مهاجرت داشتن یک راهنما می‌باشد موسسه مهاجرتی رویزا گروپ با سالها تجربه بهترین مشاور در زمینه مهاجرت به روسیه می‌باشد. کارشناسان در این موسسه همه روزه منتظر تماس و راهنمایی و مشاوره شما برای دستیابی به بهترین راه‌های موفقیت هستند.

درباره نویسنده

پیمایش به بالا