خانه » تحصیل در آلمان + بررسی شرایط و هزینه‌ها در سال 2024
4/5 - (1 امتیاز)

تحصیل در آلمان + بررسی شرایط و هزینه‌ها در سال 2024

آلمان با داشتن تقریبا بیش از 400 دانشگاه معتبر یکی از کشورهای بسیار مهاجر پذیر در بین کشورهای اروپایی می‌باشد. تحصیل در آلمان و کسب مدرک دانشگاهی از این دانشگاه آرزوی بسیاری از جوانان می‌باشد. کشور آلمان به دلیل شرایط بسیار مناسب برای تحصیل و هزینه‌های تقریبا رایگان یکی از مقاصد پرطرفدار برای مهاجرت تحصیلی می‌باشد. اما خب برای تحصیل در کشور آلمان و اخذ پذیرش تحصیلی آلمان و اقامت در کشور آلمان باید شرایطی را سنجید. ما امروز در این مطلب قصد داریم تا تمامی مراحل برای اخذ پذیرش تحصیلی آلمان و بهترین راه برای مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان را برای شما بررسی و در این مسیر شما را همراهی کنیم.

تحصیل در آلمان + بررسی شرایط و هزینه‌ها در سال 2024

موسسه مهاجرتی رویزا گروپ با سالها تجربه در زمینه انواع مهاجرت و مهاجرت تحصیلی در کنار متقاضیان تحصیل در کشورهای اروپایی بوده است. کارشناسان رویزا با بررسی شرایط شما بهترین راه و مسیر را برای مهاجرت به آلمان و انتخاب بهترین دانشگاه و رشته به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنند. پس در این مطلب با همراه باشید تا بتوانید نیمی از مسیر مهاجرت خود را با مطالعه این مقاله طی کنید.

تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان با رویزا گروپ

در مسیر مهاجرت تحصیلی به دلیل وجود چالش‌هایی که برای افراد به وجود می‌آید سختی‌های بسیار زیادی وجود دارد. اما برای روبه رو شدن با این سختی‌ها و ناهمواری‌های مسیر راه‌های بسیاری وجود دارد. یکی از این راه‌ها کمک گرفتن از مشاوران حقوقی و کارشناسان در حوزه مهاجرت می‌باشد. بدیهی می‌باشد که مشاوران و متخصصان مهاجرت به دلیل تجربه بسیار زیادی که در زمینه‌ی مهاجرت افراد به دست آورده‌اند می‌توانند بهترین گزینه برای راهنمایی و رویارویی با چالش‌های مهاجرت باشند. پس اگر شما به دنبال تحصیل در اروپا و کسب اطلاعات در زمینه مهاجرت تحصیلی به آلمان می‌باشید با پر کردن فرم زیر منتظر تماس کارشناسان ما باشید.

درخواست مشاوره رایگان ویزای تحصیلی آلمان

درخواست مشاوره رایگان ویزای تحصیلی آلمان

نوبت دهی مشاوره رایگان

مطالبی که شما کسب خواهید کرد

مهاجرت تحصیلی به آلمان

مهاجرت به روش‌های بسیاری امکان پذیر است اما بهترین روش برای مهاجرت به روش تحصیلی می‌باشد. برای مهاجرت به کشور آلمان، تحصیل در آلمان بهترین انتخاب برای مهاجرت می‌باشد. چون هزینه‌های تحصیلی در کشور آلمان نیز معمولا رایگان و یا بسیار ارزان می‌باشد. همچنین کشور آلمان دارای دانشگاه‌های عالی و با کیفیتی می‌باشد که مدرک آن در سطح بین‌الملل بسیار معتبر می‌باشد. این کشور به دلیل آب و هوای تقریبا معتدلی که دارد و همچنین به دلیل اینکه یکی از قدرت‌های اقتصادی در جهان می‌باشد معمولا مقصد بیشتر افراد برای تحصیل می‌باشد.

کشور آلمان نیز نه تنها جز اتحادیه ناتو می‌باشد بلکه جزو اتحادیه شینگن می‌باشد. درواقع افراد با تحصیل در آلمان و اخذ اقامت این کشور با ویزای کشور آلمان می‌توانند به راحتی در 27 کشور اروپایی بدون نیاز به مجوز رفت و آمد کنند. همچنین این کشور به دلیل امکانات رفاهی که برای زوج‌های جوان فراهم کرده است و به دلیل رشد منفی جمعیت مهاجران زیادی را پذیرش می‌کند. به دلیل فرصت‌های شغلی بسیاری که نیز در این کشور وجود دارد معمولا افراد برای مهاجرت و تحصیل در آلمان جذب می‌شوند.

مهاجرت تحصیلی به آلمان

شرایط تحصیل در آلمان

بررسی شرایط تحصیل در آلمان به دانشجویان متقاضی برای تحصیل در این کشور کمک می‌کند تا انتخاب بهتری برای تحصیل داشته باشید. بررسی بهترین دانشگاه‌های آلمان و بهترین رشته‌ها برای ادامه تحصیل و بررسی بهترین شهرهای آلمان نیز برای زندگی و تحصیل نیز اهمیت دارد. همچنین برای تحصیل در کشور آلمان باید به مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی در آلمان نیز توجه کرد. در ادامه این مطلب ما تمامی شرایط لازم و قابل توجه از اقدام برای مهاجرت و تحصیل در این کشور را برای شما را بررسی می‌کنیم.

 با توجه به مقاطع تحصیلی متفاوت شرایط تحصیل در آلمان نیز متفاوت می‌باشد. همچنین هردانشگاه ممکن است شرایط خاص خود را برای پذیرش دانشجویان داشته باشد. به طور کلی پذیرش تحصیل از آلمان در مقطع تحصیلی کارشناسی نیاز به ارائه مدرک دیپلم، مدرک زبان و رزومه کامل تحصیلی دارد و معدل و ریزنمرات تحصیلی نیز در اخذ پذیرش تحصیلی در کشور آلمان نیز اهمیت بسزایی دارد. اما برای دوره‌های ارشد و دکترا بیشتر از معدل رزومه تحصیلی و ارائه مقالات نیز اهمیت دارد.

سیستم آموزشی

سیستم آموزشی در آلمان

در کشور آلمان با توجه به مقاطع تحصیلی مختلف سیستم آموزشی متفاوتی که دارد. که برای تحصیل در آلمان و مقاطع مختلف تحصیلی باید شرایط و مدارک لازم را فراهم کرد. در ادامه این مطلب مقاطع تحصیلی کشور آلمان و مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیل در آلمان را برای شما بررسی می‌کنیم.

مقاطع تحصیلی در آلمان

تحصیل در مدارس آلمان در هر ایالت آلمان با توجه به شرایط و امکانات و تصمیم گیری‌های مدیران متفاوت می‌باشد. اما باید بدانید به جز دروس پایه برخی از دروس فنی و مهارت‌های خاص نیز در مدارس آلمان به دانش‌آموزان تدریس می‌شود. مدارس بیشتر به زبان آلمانی تدریس را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کنند. اما قابل توجه است که برخی از مدارس برای راحتی افراد مهاجر به زبان انگلیسی هم تدریس می‌کنند. در آلمان سیستم آموزشی مدارس به دو صورت ابتدایی و متوسطه می‌باشد و بعد وارد مقاطع تحصیلی برای دانشگاه می‌باشند.

مقطع آموزشی

تقسیم بندی مقاطع تحصیلی در آلمان

اگر شما به عنوان دانشجو قصد تحصیل در آلمان را دارید؟ یا اگر شما به دنبال فرستادن فرزندان خود به آلمان برای تحصیل در مدارس و کالج‌های این کشور می‌باشید باید درباره‌ی مقاطع تحصیل در آلمان اطلاعاتی داشته باشید. با ما در این مطلب همراه باشید تا اطلاعات مورد نیاز اولیه در خصوص مقاطع تحصیلی کشور آلمان را نیز کسب کنید.

ابتدایی

کودکان از سن 6 سالگی تا 10 سالگی به مدت 4 سال در دوره ابتدایی به تحصیل می‌پردازند. در این دوره تمامی مهارت‌های نوشتاری و دروس پایه در کنار برخی از فعالیت‌ها به دانش ‌آموزان تدریس می‌شود.

متوسطه

تحصیل در آلمان و در مقطع متوسطه برای دانش‌آموزان تا سن 18 سالگی نیز ادامه دارد. تحصیل در متوسطه با توجه به هدف افراد برای ادامه تحصیل و فعالیت در مشاغل مورد نظر نیز متفاوت می‌باشد.

کارشناسی

دانشجویان برای تحصیل درآلمان در مقطع کارشناسی باید حتما دوره کالج را گذرانده باشند. و در امتحان پایان دوره و یا ورودی به مقطع کارشناسی قبول شوند. پس از اخذ گواهی معتبر برای ورود به دانشگاه‌های آلمان به مدت 4 سال در این مقطع به تحصیل در رشته انتخابی بپردازند.

ارشد

تحصیل در آلمان و در مقطع ارشد تقریبا حدود دو سال به طول می‌انجامد. در بیشتر مواقع برای اخذ پذیرش ارشد در کشور آلمان شما باید آزمون ورودی بدهید و همچنین باید مدرک زبان معتبر برای تحصیل ارائه دهید.

دکترا

متقاضیان برای تحصیل در مقطع دکترا باید بدانند که این دوره تقریبا حدود 4-5 سال طول می‌کشد. برای تحصیل در این مقطع باید نمرات عالی و مقالات نیز ارائه داد و می‌توان نیز با توجه به شرایط از بورسیه تحصیلی نیز استفاده کرد.

ذکر این نکته الزامی می‌باشد که بعضی از دانشجویان بین‌المللی برای ورود به دانشگاه‌های آلمان باید با توجه به شرایط به مدت یکسال در کالج‌های آلمان به تحصیل بپردازند. تحصیل در کالج‌های آلمان سبب می‌شود تا دانشجو برای ورود به دانشگاه آمادگی لازم را نیز به دست آورد. برای تحصیل در کالج‌ها با زبان آلمانی متقاضی باید مدرک B1 داشته باشد و کالج انگلیسی زبان مدرک زبان با نمره آیلتس 6.5 نیز داشته باشد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش در آلمان

برای اخذ پذیرش تحصیل در آلمان ارائه مدارکی برای تحصیل در این کشور الزامی می‌باشد که در ادامه این مدارک را برای شما برسی می‌کنیم.

  • ریز نمرات و معدل دوره تحصیلی قبلی
  • توصیه نامه
  • عکس پاسپورتی
  • کپی مدارک شناسایی
  • مدرک قبولی آزمون (GMAT / GRE)
  • گواهی سلامت
  • ترجمه مدارک
  • تمکن مالی
هزینه تحصیل

هزینه تحصیل در آلمان

قابل توجه می‌باشد که هزینه تحصیل در آلمان به صورت رایگان می‌باشد و این موضوع برترین ویژگی کشور آلمان می‌باشد. و همچنین برای دانشجویان با شرایط خاص نیز کشور آلمان کمک هزینه و بورسیه تحصیلی نیز فراهم کرده است. همچنین باید توجه داشت هزینه تحصیل در آلمان شاید بسیار ارزان و رایگان حتی باشد ولی هزینه‌های زندگی نیز در کنار آن می‌باشد. باید ذکر کرد که هزینه‌ی زندگی در شهرهای کوچک آلمان معمولا ارزان تر از شهرهای بزرگ می‌باشد. و بیشترین هزینه زندگی در آلمان معمولا برای اجاره خانه صرف می‌شود. تقریبا مبلغی معادل 300 تا 600 یورو در ماه بابت هزینه اجاره مسکن پرداخت می‌شود. به طور کلی متوسط هزینه‌های زندگی دانشجویان با توجه به نوع زندگی افراد تقریبا چیزی حدود 1000 یورو در ماه می‌باشد.

البته این مبالغی که ذکر شد با توجه به کیفیت زندگی افراد و نوع زیست آن‌ها متفاوت می‌باشد. اما خب باید بدانیم فقط در صورت تحصیل در دانشگاه‌های دولتی می‌توان به صورت رایگان به تحصیل در دانشگاه‌های آلمان پرداخت. در غیر اینصورت برای پذیرش در دانشگاه‌های خصوصی باید مبلغی را پرداخت کرد. این مبلغ چیزی حدود 30000یورو در سال می‌باشد که این هزینه با توجه به دانشگاه و رشته انتخابی ممکن است متغیر باشد. اما باز هم تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی آلمان نسبت به دانشگاه‌های کشورهای دیگر به صرفه تر و اقتصادی تر می‌باشد. در ادامه بهترین شهرهای کشور آلمان از نظر تحصیل برای دانشجویان و هزینه‌های زندگی برای شما و همچنین بهترین دانشگاه‌ها و رشته‌ها برای تحصیل را برای شما عزیزان بررسی می‌کنیم.

بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل

آلمان شهرهای بسیار خوبی از نظر جاذبه‌های گردشگری و از نظر تحصیل برای دانشجویان دارد. در این بخش برخی از بهترین شهرهای این کشور که می‌توانید برای تحصیل در آلمان انتخاب کنید را برای شما بررسی می‌کنیم.

برلین

یکی از بزرگترین شهرهای آلمان که بسیاری از دانشجوها برای تحصیل در آلمان انتخاب می‌کنند برلین است. برلین به دلیل هزینه‌های مناسب زندگی و بازار کار عالی بعد از تحصیل در واقع فرصت‌های شغلی مناسب و زیاد معمولا مورد انتخاب دانشجویان قرار می‌گیرد. در شهر برلین بیشتر دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی دروس را ارائه می‌دهند و این یک نقطه قوت برای افراد می‌باشد.

برلین
مونیخ

مونیخ

بزرگترین شهر صنعتی آلمان مونیخ می‌باشد. شهر مونیخ به عنوان یکی از بهترین شهرها برای تحصیل در آلمان می‌باشد. و معروف‌ترین دانشگاه‌های آلمان از جمله دانشگاه فنی مونیخ و دانشگاه لودویگ در این شهر می‌باشد.

فرانکفورت

شهر فرانکفورت به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای کشور آلمان می‌باشد. این شهر از نظر اقتصادی بسیار جایگاه ویژه‌ای دارد. به دلیل فرصت‌های شغلی بسیار زیادی که در حین تحصیل در آلمان و بعد از تحصیل وجود دارد معمولا یکی از گزینه‌های اصلی افراد برای مهاجرت تحصیلی می‌باشد. یکی از بهترین دانشگاه‌های فرانکفورت علوم کاربردی می‌باشد.

فرانکفورت
هامبورگ

هامبورگ

هامبورگ یکی از جذاب ترین مقاصد برای متقاضیان تحصیل در آلمان می‌باشد. هامبورگ به دلیل اینکه یکی از شهرهای توریستی کشور آلمان می‌باشد فرصت‌های شغلی بسیاری دارد. و دانشجویان زیادی برای تحصیل و زندگی این شهر را انتخاب می‌کنند.

بهترین دانشگاه‌های آلمان

کشور آلمان با بیش از 400 دانشگاه برتر در سطح بین‌الملل یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی می‌باشد. در ادامه برخی از بهترین دانشگاه‌های کشور آلمان را برای شما بررسی می‌کنیم.

فنی مونیخ

یکی از برجسته ترین و بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در آلمان دانشگاه فنی مونیخ می‌باشد. دانشگاه فنی مونیخ از بزرگترین مراکز تحقیقاتی در اروپا و در شهر مونیخ می‌باشد. از رشته‌های پرطرفدار در این دانشگاه رشته‌های مهندسی و علوم زیستی می‌باشد.

هایدلبرگ

 از مشهورترین دانشگاه‌های اروپا دانشگاه هایدلبرگ در شهر هایدلبرگ است. این دانشگاه یکی از برترین دانشگاه‌ها در حوزه الهیات و فلسفه و حقوق می‌باشد.

آخن

دانشگاه صنعتی آخن در نزدیکی شهر آخن از بزرگترین دانشگاه‌های صنعتی آلمان به شمار می‌رود. بیشتر افراد برای تحصیل در آلمان و در رشته‌های مهندسی این دانشگاه را انتخاب می‌کنند.

هامبورگ

از دانشگاه‌های معروف آلمان برای تحصیل دانشگاه هامبورگ در شهر هامبورگ می‌باشد. هامبورگ محل تحصیل افراد بزرگ و نامداری بوده و جزو 200 دانشگاه برتر جهان است. جالب است که بدانید ایران شناسی و ادبیات فارسی از رشته‌های این دانشگاه می‌باشد.

فنی برلین

در شهر برلین دانشگاه‌های معروف بسیاری وجود دارد که معمولا دانشجویان زیادی را به خود جذب می‌کند. ولی دانشگاه فنی برلین یکی از مهم ترین دانشگاه‌های این شهر برای تحصیل در آلمان می‌باشد. علاقمندان می‌توانند برای تحصیل در رشته‌های فنی و مهندسی برای اخذ پذیرش تحصیلی در این دانشگاه اقدام کنند.

کلن

برای تحصیل در آلمان و بهترین دانشگاه‌های آن میتوان به قدیمی ترین دانشگاه اروپا در کشور آلمان اشاره کرد. دانشگاه کلن جزو ده دانشگاه برتر در آلمان می‌باشد که رشته‌های پزشکی، مدیریت، ریاضیات و هنر را پوشش می‌دهد.

بهترین دانشگاه

بهترین رشته‌ها برای تحصیل در آلمان

اگر به دنبال یک مقصد عالی برای مهاجرت تحصیلی و تحصیل در کشور اروپایی می‌باشید صد در صد آلمان یک انتخاب درست می‌باشد. آلمان به دلیل داشتن برترین دانشگاه‌های اروپایی که مدرک معتبری دارند همیشه انتخاب دانشجویان متقاضی تحصیل در اروپا بوده است. اما اخذ مدرک تحصیلی معتبر در بعضی از رشته‌ها در آلمان یک موفقیت بزرگ برای آینده افراد به شمار می‌رود. همچنین آینده شغلی افراد با داشتن مدرک معتبر از این دانشگاه‌ها تضمین می‌شود. در ادامه بهترین رشته‌های تحصیلی در آلمان  که افراد برای تحصیل در آلمان برای آن اقدام می‌کنند را نام می‌بریم.

  • تحصیل در پزشکی و دندانپزشکی
  • مهندسی برق و مکانیک
  • علم ریاضیات
  • علوم کامپیوتر
  • رشته‌های فلسفه و الهیات
  • هنر

بورسیه تحصیل در آلمان

در برخی از رشته‌ها و برای برخی از دانشجویان کشور آلمان بورسیه تحصیلی یعنی کمک هزینه تحصیلی نیز فراهم کرده است. بورسیه برای تحصیل در آلمان از انواع متفاوتی برخوردار است که آن را بررسی می‌کنیم.

بورسیه DAAD 

این کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی در تمامی مقاطع تحصیلی اعطا می‌شود. با توجه به رشته و دانشگاه بورسیه DAAD متفاوت می‌باشد. این بورسیه کمک هزینه تحصیل، ه زندگی، و هزینه سفر را شامل می‌شود.

بورسیه پزشکی دانشگاه مقصد

بورسیه پزشکی فقط در بعضی از دانشگاه‌های پزشکی در آلمان به دانشجویان اتخاذ می‌شود.

بورسیه اراسموس

به دانشجویان بین‌الملل که برای تحصیل در اروپا اقدام می‌کنند نیز اتحادیه اروپا با توجه به شرایط افراد بورسیه می‌دهد. این بورسیه به منظور کمک ‌هزینه زندگی و تحصیل در اروپا ارائه می‌شود.

بورسیه هاینریش بل آلمان 

این بورسیه برای همه رشته‌ها کمک هزینه تحصیلی اعطا می‌کند. این بورسیه در مقطع کارشناسی فقط از دانشجویان آلمانی یا تحصیل‌کرده در آلمان و در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا از همه دانشجویان بین‌المللی حمایت مالی می‌کند.

بورسیه فردریش ناومن  

یکی از بورسیه‌های خصوصی برای تحصیل در آلمان می‌باشد.  که به دانشجویان توانمند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌شود.

بورسیه ماکس پلانک

این بورسیه برای رشته‌های تحصیلی علوم زیستی، فیزیک، زیست‌شناسی، شیمی، علوم کامپیوتر، ریاضیات کاربردی و مهندسی است.

بورسیه هانس سایدل آلمان

برای درخواست این بورسیه و تحصیل در آلمان افراد باید دارای عملکرد تحصیلی بالا و متعهد به اهداف بنیاد باشید.

مزایا و معایب تحصیل در آلمان

هر کشوری با توجه به شرایط آن دارای معایب و مزایایی نیز می‌باشد و دیدگاه هرشخصی نسبت به شرایط آن کشور متفاوت می‌باشد. اما با توجه به نظرسنجی افرادی برای تحصیل در آلمان اقدام کرده‌اند برخی از معایب و مزایا را برای شما بررسی کرده‌ایم.

آلمان

مزایای تحصیل در آلمان

  1. تحصیل به صورت رایگان
  2. آموزش به زبان انگلیسی
  3. معتبر در سطح بین الملل
  4. اقامت بعد از تحصیل
  5. تحصیل در بهترین رشته‌های پزشکی و مهندسی
  6. فرصت شغلی بسیار بعد از تحصیل
  7. امکان کار در حین تحصیل
  8. هزینه‌های زندگی نسبتا ارزان
  9. کیفیت عالی در آموزش

معایب تحصیل در آلمان

  1. تفاوت فرهنگی
  2. عدم تسلط به زبان انگلیسی
  3. گپ تحصیلی
  4. آب و هوا
آلمان

شرایط کار در آلمان

دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان را دارند باید بدانند که می‌توانند در هنگام تحصیل نیز مشغول به کار باشند. شرایط کار در آلمان در زمان تحصیل در آلمان به صورت 120 روز در سال می‌باشد. در واقع دولت آلمان با دادن مجوز به دانشجویان بین ‌المللی این امکان را برای دانشجویان فراهم می‌کند که به صورت محدود در روز به کار بپردازند. درسته که تحصیل در دانشگاه‌های آلمان معمولا رایگان می‌باشد اما برای گذران زندگی حتما باید افراد در یک کار مشخص نیز مشغول شوند.

اقامت پس از تحصیل در آلمان

متقاضیان تحصیل در آلمان بعد از اتمام دوره تحصیلی خود می‌توانند در شغل مورد نظر خود نیز مشغول شوند و بعد از 18 ماه اقمت این کشور را اخذ کنند. شما از طریق سرمایه گذاری و کارآفرینی در این کشور و یا ثبت شرکت نیز می‌توانید اقامت این کشور را نیز به دست آورید. یا حتی از طریق ازدواج بعد از تحصیل نیز می‌توانید به عنوان شهروند این کشور اقامت کشور آلمان را نیز به دست آورید.

کلام آخر رویزا گروپ

تحصیل در اروپا و اخذ اقامت کشورهای اروپایی یکی از بزرگترین آرزوی دانشجویان می‌باشد. کشور آلمان از آن دسته از کشورهای اروپایی می‌باشد که می‌توانید راحت برای تحصیل در آلمان اقدام کنید و از شرایط رفاهی ویژه این کشور استفاده کنید.

در هر صورت برای تحصیل در آلمان و اطلاع از راه‌های پذیرش دانشگاه‌های این کشور داشتن یک راهنما و مشاور ضروری است. رویزا گروپ مفاخر است که با سالها تجربه در زمینه‌ی تحصیل در اروپا به متقاضیان خود مشاوره می‌دهد و بهترین راه‌ها برای مهاجرت و تحصیل را به مهاجرکنندگان ارائه می‌دهد.

درباره نویسنده

پیمایش به بالا