خانه » معرفی بهترین دانشگاه‌های روسیه 2024 + هزینه و شرایط پذیرش تحصیلی

معرفی بهترین دانشگاه‌های روسیه 2024 + هزینه و شرایط پذیرش تحصیلی

دانشگاه‌های روسیه
به این صفحه امتیاز دهید!

روسیه از جمله کشورهایی است که هر سال مقاضیان زیادی را به خود جذب می‌کند. درواقع این کشور با شرایط ویژه خود، این امکان را برای داتشجویان بین المللی رفاهم می‌کند تا به فکر تحصیل در این کشور بیفتند. دانشگاه‌های روسیه، دارای اعتبار بالا و جهانی هستند ضمن همین موضوع افرادی که قصد فارغ التحصیلی با مدرک معتبر را دارند. برای تحصیل در این کشور اقدام می‌کنند. از این رو دانشگاه‌های روسیه هرساله تعداد زیادی از متقاضیان را به خود جذب می‌کنند.

مشاوره آنلاین رویزاگروپ

یکی از اصلی‌ترین مزایای همراهی با رویزاگروپ، بهره‌مندی از شرایط مشاوره آنلاین توسط متخصصین و مشاوران ما است. که شما میتوانید با پر کردن فرم زیر، درخواست خود را جهت کسب اطلاعات و شرایط پذیرش در دانشگاه‌های روسیه در سال 2024، به صورت رایگان برای ما ارسال کنید. و مطمئن باشید در اولین زمان ممکن، به درخواست شما پاسخ خواهیم داد.

نوبت دهی مشاوره رایگان

تحصیل در دانشگاه‌های روسیه

روسیه از جمله کشورهایی است که توسط دانشجویان بین المللی برای تحصیل انتخاب می‌شود. از آنجایی که شرایط ورود به دانشگاه‌های روسیه چندان سخت نیست. افراد زیادی برای تحصیل در این دانشگاه‌ها اقدام می‌کنند. بیشتر دانشگاه‌های روسیه آماده پذیرش دانشجو بدون آزمون ورودی و تنها با بررسی سوبق تحصیلی هستند. 

به علاوه دانشگاه‌های روسیه خدمات بسیار بالایی در زمینه آموزش به دانشجویان ارائه می‌دهند. و در پایان دوره تحصیل نیز شما می‌توانید از مدارک بسیار معتبری بهره‌مند شوید. البته در کنار این‌ها اخذ راحت ویزای تحصیلی روسیه، هزینه زندگی و تحصیل مقرون به صرفه و بسیاری دیگر از مزایای این کشور موجب شده تا بسیاری به تحصیل در دانشگاه‌های روسیه فکر کنند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به طور کامل ظرایط تحصیل در دانشگاه‌های روسیه را برای شما شرح دهیم.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های روسیه

به طور کلی هزینه تحصیل در روسیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی و حتی آسیایی پایین‌تر است. هزینه زندگی دانشجویی در این کشور، حدود ۳۰۰-۴۰۰ دلار برآورد می‌شود که این میزان هزینه به نسبت شهر مورد سکونت، متغیر خواهد بود. همچنین هزینه تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه‌های روسیه متفاوت است؛ برای مثال هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی کمتر از مقاطع تحصیلی است.

اما آنچه لازم است بدانید شهریه دانشگاه‌های روسیه به نسبت امکاناتی که در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند بسیار مقرون به صرفه است. و برای تحصیل تا حد زیادی به شما کمک خواهد کرد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، دانشگاه و شهر مورد نظر برای تحصیل است. زیرا هزینه زندگی و تحصیل از هر شهر به شهر دیگر متفاوت است. بنابراین بهتر است پیش از تحصیل، اطلاعات کافی در این زمینه را بدست آورید.

دانشگاه‌های روسیه

دریافت ویزای دانشجویی برای تحصیل در دانشگاه‌های روسیه

دریافت ویزای دانشجویی برای تحصیل در دانشگاه‌های روسیه الزامی است. از این رو اگر قصد تحصیل در روسیه را دارید اولین و مهم‌ترین قدم برای شما، دریافت ویزای تحصیلی دانشگاه‌های روسیه است. در این بخش از مطلب قصد داریم تا مدارک مورد نیاز جهت تحصیل در دانشگاه‌های روسیه را در اختیار شما بگذاریم.

  • نامه پذیرش دانشگاه
  • دعوتنامه کشور روسیه
  • آخرین مدرک تحصیلی به همراه ترجمه مدارک (روسی یا انگلیسی)
  • ریزنمرات تحصیلی
  • پاسپورت معتبر (حداقل ۶ ماه اعتبار)
  • فرم درخواست ویزای دانشجویی
  • گواهی تست HIV منفی
  • گواهی تمکن مالی

دوره پادفک برای تحصیل در دانشگاه‌های روسیه

یکی از دوره‌های مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه‌های روسیه، دوره پادفک است. درواقع دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه‌های روسیه باید از این دوره عبور کنند.  این دوره در مدت 3 الی 9 ماه برگزار می‌‌شود. و ضمن تدریس زبان روسی، برخی از دروس را نیز به شما آموزش می‌دهند. این دروس به طور کلی شامل دروس عمومی می‌شوند.

هزینه دوره پادفک برای دانشجویان مقطع کارشناسی به طور متوسط از ۱۱۰۰ دلار شروع می‌شود. عموم دانشگاه‌های روسیه برای پذیرش نیزامند اتمام این دوره توسط دانشجویان هستند. درواقع شما برای تحصیل در این کشور باید در ابتدا به گذراندن این دوره بپردازید. و سپس برای پذیرش مقطع مورد نظر خود اقدام کنید.

تحصیل در دانشگاه‌های روسیه

معرفی دانشگاه‌های روسیه

در این بخش به بررسی تعدادی از بهترین دانشگاه‌های روسیه می‌پردازیم. البته در نظر داشته باشید که در انتخاب این دانشگاه‌‌ها فاکتورهای زیادی مورد بررسی قرار گرفته است. که یکی از این فاکتورها، هزینه تحصیل در این دانشگاه‌ها و دیگری مدارک ارائه شده توسط آن‌ها است. طبق همین فاکتورها، اقدام به معرفی بهترین دانشگاه‌های روسیه می‌کنیم.

  • دانشگاه ایالتی آلتای
  • دانشگاه دولتی مسکو
  • دانشگاه فدرال کازان
  • دانشگاه فدرال خاور دور
  • دانشگاه پلی‌تکنیک تومسک
  • دانشگاه رودن

دانشگاه دولتی آلتای

دانشگاه دولتی آلتای روسیه (Altai state university) در سال ۱۹۷۳، در شهر بارنول روسیه تاسیس شده است. این دانشگاه جزو ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا به شمار می‌رود. در واقع این دانشگاه جزو معتبرترین دانشگاه‌های روسیه است. تحصیل در این دانشگاه به زبان روسی امکان پذیر است. و برنامه‌های تحصیل در این داشنگاه تنها به زبان روسی ارائه می‌شود.

دانشگاه آلتای دارای 11 دانشکده است. این دانشگاه در سال ۲۰۲۲ در رتبه‌بندی QS جایگاه ۵۶۱-۵۷۰ را به خود اختصاص داده است و در بین دانشگاه‌های کشور روسیه، در بین ۲۵ دانشگاه برتر قرار دارد.  آنچه قابل ذکر است معتبر بودن مدرک این دانشگاه در وزارت بهداشت ایران است. که از مزایای تحصیل در دانشگاه آلتای است. 

مطالب مرتبط: تحصیل دندانپزشکی در روسیه

دانشگاه فدرال کازن

دانشگاه کازن از معتبرترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های روسیه است. که امروزه طرفداران زیادی دارد. این دانشگاه دارای رتبه‌بندی بالای جهانی بوده و در میان دانشگاه‌های برتر برای رشته پزشکی قرار گرفته است. دانشگاه کازان امکانات گسترده‌ای؛ چون باشگاه‌های ورزشی، کتابخانه، موزه، کلینیک دانشگاهی و پردیس برای دانشجویان در نظر گرفته است. امکانات بالای این دانشگاه داشنجویلن بین المللی زیادی را به خود جلب کرده است.

شهریه دانشگاه بر اساس رشته تحصیلی، زبان تحصیل و مقطع تحصیلی متفاوت است. شهریه مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه کازان روسیه از ۱۵۷۲۰۰ تا ۳۳۴۵۶۰ بسته به رشته انتخابی و زبان تحصیلی متغیر است. البته به طور کلی تحصیل در دانشگاه‌های روسیه هزینه بالایی را در برندارد. بلکه بسیار مقرون به صرفه است. در نظر داشته باشید که اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت یا دانشجویان بین‌المللی بر اساس قطعنامه دولت روسیه از این حق برخوردار هستند که تحصیلات عالی را با هزینه بودجه فدرال فدراسیون روسیه پشت سر گذارند و از بورسیه تحصیلی بهره‌مند شوند.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش دانشگاه فدرال کازان

  • عکس در سایز ۴*۳
  • اسکن پاسپورت متقاضی
  • اسکن ترجمه محضری گذرنامه
  • اسکن گواهی تحصیلی
  • اسکن ترجمه محضری گواهی تحصیلی
  • سند شناخت تحصیلی یا مدارک تحصیلی تایید شده و تعیین کننده سطح تحصیلی (ترجمه رسمی نمرات و یا مدرک دانشگاهی)

دانشگاه دولتی مسکو

دانشگاه دولتی مسکو نیز از جمله دانشگاه‌های روسیه است که از قدمت و اعتبار بالایی قرار دارد. درواقع این دانشگاه از نظر قدمت در رتبه دوم و از لحاظ کیفیت تحصیل با اختلاف فراوانی جزو بهترین دانشگاه‌های دولتی در مسکو در روسیه است. این داشنگاه از نظر شهریه نیز در جایگاه مناسبی نسبت به سایر دانشگاه‌های روسیه قرار گرفته است. شهریه دانشگاه لومونوسوف مسکو برای رشته های غیر پزشکی به طور متوسط حدود 4 هزار دلار در سال است.  شهریه دانشگاه لومونوسف مسکو برای دوره پادفک یک ساله 6000 هزار دلار است. هزینه دانشگاه لومونوسوف مسکو برای دوره پادفک یک و نیم ساله 7500 دلار است.

لومونوسوف دانشگاه است که علاوه بر روسیه در 6 کشور دیگر نیز شعبه دارد. کتابخانه دانشگاه دولتی مسکو یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌ها در کشور روسیه است که در سال ۱۷۵۶ میلادی افتتاح شد و در طول بیش از صد سال، عنوان تنها کتابخانه عمومی مسکو را بر خود داشته است.

مطالب مرتبط: بیشترین آمار پذیرش دانشجو در سال 2024

 

دانشگاه رودن در روسیه

از دیگر دانشگاه‌های روسیه می‌توان به دانشگاه رودن اشاره کرد. دانشجویان داخلی این دانشگاه امکان انتخاب زبان مورد نظر خود را از بین ۱۲ زبان خارجی دارند. سیستم چند لایه دانشگاه رودن امکان آموزش باکیفیت را در دانشکده‌های آن به وجود آورده است. در این دانشگاه سال تحصیلی به دو دوره ۱۸ هفته‌ای تقسیم می‌شود. ترم اول در اول سپتامبر برگزار شده و ترم دوم نیز در ماه فوریه شروع می‌شود. همچنین دانشجویان دارای ۲ هفته تعطیلات در ماه ژانویه و ۶ هفته در ماه‌ اوت هستند.

شرط تحصیل در این دانشگاه وابسته به سوابق تحصیلی است. از آنجایی که رقابت در این دانشگاه بسیار بالا است. هرچه نمرات شما در دوره دبیرستان بالاتر بوده باشد، شانس بیش‌تری برای تحصیل در دانشگاه رودن را خواهید داشت. به طوری کلی معدل مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه رودن، معدلی بالای 16 است. 

دانشگاه فدرال خاور دور

دانشگاه “فدرال خاور دور” واقع در شهر ولادیوستوک در ناحیه پریمورسکی روسیه است. دانشگاه فدرال خاور دور روسیه در رنکینگ جهانی QS دارای رتبه ۴۳۴ بین‌المللی و ۱۶ ام ملی است. این دانشگاه در حال‌حاضر ۴ دفتر روابط بین‌الملل در کشورهای ژاپن، چین، هند و ویتنام دارد. دانشگاه فدرال خاور دور دارای ۹ دانشکده در پردیس خود است. در این دانشکده‌ها در مجموع ۳۰۰ رشته تحصیلی ارائه می‌شود. 

دانشگاه فدرال خاور دور دو نوع بورسیه کلی به دانشجویان واجد شرایط اهدا می‌کند. نوع اول معافیت از پرداخت شهریه کل دوره برای تمام مقاطع در صورت پذیرفته شدن درخواست بورسیه از جانب گروه است. نوع دوم پرداخت ماهانه کمک هزینه برحسب رشته و گروه مورد نظر است. این دانشگاه با شرکت‌های بزرگ و مطرحی همچون Rosneft ،RusHydro ،Rosatom ،Microsoft ، UnitedShipbuilding Corporation ارتباطات نزدیکی دارد و دانشجویان به راحتی می‌توانند با تحصیل در آن به بازار کار این شرکا و شرکت‌های بین المللی هم ورود پیدا کنند.

کلام آخر

به طور کلی شرایط تحصیل در دانشگاه‌های روسیه از پیچیدگی بالایی برخوردار نیست. و تنها نیاز در این زمینه، سوابق تحصیلی عالی است. شما با داشتن ریز نمرات بالا امکان تحصیل در بسیار از دانشگاه‌های این کشور را خواهید داشت. رویزاگروپ با متخصصین و مشاورین خبره خود قصد دارد تا در زمینه تحصیل در دانشگاه‌های روسیه به شما یاری دهد. تا بتوانید بهترین انتخاب را در این خصوص  داشته باشید. و از راحت‌ترین راه برای تحصیل اقدام کنید.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا