خانه » هزینه و شرایط تحصیل پزشکی در روسیه در سال 2024

هزینه و شرایط تحصیل پزشکی در روسیه در سال 2024

تحصیل پزشکی در روسیه
به این صفحه امتیاز دهید!

تحصیل پزشکی در روسیه امروزه به عنوان یکی از پر مخاطب‌ترین ها است. و میان بسیاری از ایرانیان محبوب شمرده می‌شود. روسیه به دلیل داشتن دانشگاه‌های متنوع پزشکی و دندانپزشکی، برای تحصیل بسیار شهره است. ضمن همین موضوع، افراد زیادی تحصیل پزشکی در روسیه را از میان سایر کشورها انتخاب می‌کنند. ما در رویزا گروپ قصد داریم تا به بررسی هزینه و شرایط تحصیل در دانشگاه‌های این کشور در رشته پزشکی در سال 2024 بپردازیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

مشاوره آنلاین رویزا گروپ

یکی از مزایای همراهی با ما بهره مندی از مشاوره کاملا رایگان از سمت متخصصین و کارشناسان ما است. ضمن این موضوع شما می‌توانید با پر کردن فرم زیر، درخواست خود را جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل پزشکی در روسیه، برای ما به صورت رایگان ارسال کنید.

نوبت دهی مشاوره رایگان

تحصیل پزشکی در روسیه

کشورهای اروپایی همیشه مقصدی پر متقاضی برای مهاجرت تحصیلی بوده‌اند. تحصیل در این کشورها مزایای فراوانی را به همراه داشته و دارد. یکی از این کشورهای پرمتقاضی که در دهه‌های اخیر تعداد زیادی از دانشجویان را به خود جذب کرده، روسیه است. تحصیل پزشکی در روسیه، یکی از رشته‌های محبوب دانشجویان بین المللی است. و افراد زیادی برای اخذ پذیرش و تحصیل پزشکی در روسیه اقدام می‌کنند. این کشور با دارا بودن بیش از 150 دانشگاه پزشکی در شهرهای مختلف خود تبدیل به محلی برای تحصیلات پزشکی شده است. 

دانشگاه‌های موجود در روسیه، امکانات زیادی را در اختیار دانشجویان خود می‌گذارند. البته باید در نظر داشت که این امکانات در مقابل هزینه‌های مقرون به صرفه‌ای در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می‌گیرد. که این موضوع یعنی هزینه تحصیل پزشکی در روسیه تبدیل به یکی. از اصلی‌ترین دلایل تقاضای زیاد برای تحصیل در این کشور شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، روی لینک تحصیل در روسیه کلیک کنید. 

 

مزایای تحصیل پزشکی در روسیه

تحصیل پزشکی در روسیه مزایای زیادی را به همراه دارد. در این بخش از مطلب می‌خواهیم به بخشی از این مزیت‌ها بپردازیم. تا شما عزیزان بتوانید به راحتی با امکانات تحصیلی در روسیه آشنا شوید.

  1. کیفیت بالای آموزش: از نکات قابل توجه در خصوص تحصیل پزشکی در روسیه، کیفیت بالای آموزش پزشکی در این کشور است. دانشگاه‌ها و استادهای بسیار عالی می‌توانند مسیر رسیدن به رشته محبوبتان را برایتان هموار کنند. 
  2. مدارک معتبر پزشکی: از دیگر مزایا تحصیل پزشکی در روسیه، اخذ مدارک معتبر در پایان تحصیل است. و عموما شما می‌توانید پس از فارغ التحصیلی در بسیاری از کشورهای دنیا مشغول طبابت شوید.
  3. هزینه‌ تحصیل در رشته پزشکی در روسیه: از دیگر نکات قابل توجه برای تحصیل هزینه‌های تحصیل پزشکی در این کشور است. روسیه از جمله کشورهایی است، که تحصیل در آن با هزینه‌های مقرون به صرفه‌ای صورت می‌گیرد. 
  4. فرصت کار در حین تحصیل: لازم به ذکر است، در روسیه شما این فرصت را خواهید داشت تا در حین تحصیل، مشغول به کار شوید. این موضوعکمک شایانی در  پرداخت هزینه‌ها و تامین رفاه زندگی شما خواهد کرد.
  5. امکان تحصیل به زبان روسی و انگلیسی: از دیگر نکات قابل توجهف امکان تحصیل به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین المللی است. که مزیتی برای افراد محسوب می‌شود.
تحصیل پزشکی در روسیه

شرایط تحصیل پزشکی در روسیه

تحصیل پزشکی در روسیه شرایط خاص خود را به همراه دارد. البته جالب است بدانید تحصیل پزشکی در روسیه بدون محدودیت سنی و معدل خاص صورت می‌گیرد. اما یکی از شرایط اصلی برای تحصیل در این کشور شرکت در دوره‌های پادفک روسیه است. تقریبا انچه می‌توان گفت این است که گذراندن این دوره برای بیشتر دانشگاه‌های این کشور حائز اهمیت است. و افراد اگر قصد تحصیل در روسیه را دارند باید این دوره‌ها را گذرانذه باشند . و در انتها مدارک لازم جهت پایان این دوره را برای اخذ پذیرش به دانشگاه خود ارائه دهند.

دوره پادفک چیست؟

این دوره جهت آمادگی برای ورود به دانشگاه‌های روسیه برگزار می‌شود. دانش آموزان غیر روسی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های روسیه را دارند. پیش از ورود به دانشگاه باید دوره‌های فوق را بگذرانند. گذراندن این دوره‌ها به منظور یادگیری زبان روسی انحام میگیرد. در واقع شما با گذراندن این دوره می‌توانید تا حد زیادی بر زبان این کشور تسلط پیدا کنید. به علاوه با ارتباط بیشتر می‌توانید درباره فرهنگ و آداب‌ورسوم این کشور نیز اطلاعات کسب کنید. در دوره پادفک دروسی همچون زیست و شیمی نیز به شما تدریس میشود. و آمادگی صددرصدی برای شرکت در کلاس‌های دانشگاه به شما داده می‌شود. آزمون پادفک نیز پس از اتمام دوره از شما گرفته میشود. که درصورت قبولی در آزمون شما قادر به ادامه تحصیل پزشکی در روسیه خواهید بود. و در صورت مردودی می‌توانید به صورت مجدد در آزمون شرکت کنید. 

مدت زمان تحصیل پزشکی در روسیه

مدت زمان کلی تحصیل پزشکی در روسیه 6 سال است. که این 6 سال به دو بخش کلی تقسیم می‌شوند. دو سال اول تحصیلی به طور کلی دوره پایه نامیده می‌شوند. دانشجویان در هنگام تحصیل پزشکی در روسیه، دو دوره پایه، باید به کسب آمادگی در دروسی همچون زیست‌شناسی، ریاضی، فیزیک و شیمی بپردازند. البته در این دوره دانشجویان با مفاهیم کلی و اولیه پزشکی نیز آشنا خواهند شد.

در سال‌های بعدی، دانشجویان به دروس تخصصی پزشکی مانند آناتومی، فیزیولوژی، پاتولوژی، فارماکولوژی و تشخیص بیماری می‌پردازند. همچنین، دانشجویان دوره‌های کارآموزی و بالینی را نیز می‌گذرانند. در انتهای تمامی این دوره‌ها دانشجویان موظف به شرکت در آزمون هستند. و در صورت قبولی در این آزمون به صورت رسمی قادر به دریافت مدرک پزشکی خواهید بود.

تحصیل پزشکی در روسیه

آزمون ورودی تحصیل پزشکی در روسیه

برای تحصیل پزشکی در روسیه در بیشتر دانشگاه‌های این کشور شما موظف به شرکت در آزمون‌ ورودی خواهید بود. این آزمون شامل طیفی از دروس عمومی و تخصصی است. که شما با کسب نمره قبولی در این ازمون می‌توانید موفق به اخذ پذیرش در دانشگاه‌ خود شوید. در نظر داشته باشید که نمره قبولی برای هر دانشگاه مختص به خود و متفاوت است. اما به طور کلی نمره قبولی در صورتی است که به بیش از 50 درصد سوالات پاسخ صحیح بدهید. دانشجویان بین المللی برای شرکت در این ازمون‌ها باید سوابق تحصیلی دبیرستان و مدرک دیپلم خود را ارائه دهند. آزمون ورودی پزشکی روسیه معمولاً در ماه‌های جولای و آگوست برگزار می‌شود.

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه

همانطور که میدانید هزینه با توجه به شرایط تحصیل پزشکی در روسیه متفاوت است. یعنی شما با توجه به دانشگاه مدنظر خود موظف به پرداخت مباتلغ مختلفی هستید. هزینه تحصیل پزشکی در کشور روسیه بدون کنکور حدود 2000 تا 3000 دلار در سال است. همچنین باید بدانید که هزینه تحصیل پزشکی در روسیه با توجه به شهری که در آن به تحصیل می‌پردازید نیز متنوع خواهد بود. بدیهی است که تحصیل در پایتخت این کشور یعنی مسکوف هزینه‌های بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت. اما به طور کلی روسیه از کشورهای مقرون به صرفه قاره اروپا برای تحصیل به شمار می‌رود. 

از این رو، بسیار مورد توجه واقع شده است. نکته مثبت دیگر در خصوص هزینه تحصیل پزشکی در روسیه، این است که در اکثر دانشگاه های روسیه امکان پرداخت شهریه به صورت اقساط وجود دارد. معمولا به صورت دو قسط در سال صورت می‌گیرد. این موضوع برای دانشجویان بسیار حائز اهمیت واقع شده است.

بورسیه پزشکی در روسیه

بورسیه‌های تحصیلی کمک زیادی برای تحصیل چزشکی در روسیه به شمار می‌روند. در واقع با دریافت بورسیه تحصیل هزینه‌های شما تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابند. که این موضوع اصولا برای دانشجویان بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است. بورسیه‌های تحصیل پزشکی در روسیه، توسط دولت این کشور، دانشگاه‌ها و سازمان‌های خصوصی به دانشجویان بین المللی ارائه می‌شود. دولت روسیه به بسیاری از دانشجویان ممتاز بین المللی بورسیه تحصیلی اختصاص می‌دهد. برای دریافت بورسیه‌های تحصیلی دولت روسیه، دانشجویان باید از شرایط زیر برخوردار باشند:

  • تابعیت یک کشور خارجی
  • مدرک دیپلم دبیرستان یا معادل آن
  • قبولی در آزمون ورودی پزشکی روسیه

تحصیل رایگان پزشکی در روسیه

تحصیل پزشکی در روسیه تحت شرایطی خاصی به صورت رایگان انجام ‌می‌شود. در واقع در برخی دانشگاه‌های دولتی، تحصیل پزشکی برای دانشجویان بین المللی و یا حتی داخلی به صورت رایگان انجام می‌شود. البته عموما این وضعیت برای دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد است. البته باید توجه داشت که برنامه تحصیل رایگان در رشته پزشکی وابسته به عوامل گوناگونی از جمله برنامه تحصیلی دانشگاه، ملیت فرد و سیاست دولت در زمان خاص پذیرش است. بر طبق این اساس، در صورت واجد شرایط بودن، شما می‌توانید از تحصیل رایگان در روسیه بهره مند شوید.

تحصیل تخصص پزشکی در روسیه

تحصیل تخصص پزشکی در روسیه، با توجه به نوع تخصص با بازه زمانی متنوعی در حال انجام است. در واقع این دوره‌ها حدود دو یا چهار سال طول می‌کشد. در طول این دوره، دانشجویان به مطالعه موضوعاتی مانند بیماری شناسی، درمان، و جراحی می پردازند. شرایط شرکت در دوره‌های تخصص برای علاقه مندان با داشتن مدارکی همچون: مدرک پزشکی عمومی از دانشگاهی معتبر، نمره زبان انگلیسی یا روسی و پذیرش در آزمون ورودی امکان پذیر است. 

اگر قصد کسب اطلاعات در خصوص تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه‌های روسیه را دارید به لینک تحصیل دندانپزشکی در روسیه مراجعه کنید.

مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در روسیه

برای تحصیل پزشکی در روسیه، باید مدارک مخصوصی را به دانشگاه مورد نظر خود ارائه دهید. از جمله اهداف ما در این بخش، معرفی مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در روسیه است. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

  • سوابق تحصیلی: دانشجویان باید مدارک دبیرستان یا معادل آن را که از موسسه‌های معتبر دریافت کرده‌اند. ترجمه کنند و برای اخذ پذیرش برای تحصیل پزشکی در روسیه ارائه دهند. 
  • نمره زبان روسی یا انگلیسی: دانشجویان باید نمره زبان روسی و یا انگلیسی خود را برای پذیرش در دانشگاه‌های این کشور ارائه دهند. 
  • آزمون ورودی: همانطور که پیش‌تر به صورت کامل این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم. شرط ورود به برخی دانشگاه‌ها تنها با قبولی در آزمون‌های آن امکان پذیر خواهد بود. 
  • گواهی سلامت: دانشجویان باید گواهی سلامت جسمی و روانی ارائه دهند. این گواهی باید توسط یک پزشک معتبر صادر شود.
  • فرم درخواست: پر کردن فرم درخواست پذیرش نیز یکی از مراحل مورد نیاز در پروسه ثبت نام است. بنابراین اگر قصد تحصیل پزشکی در روسیه را دارید باید اقدام به پر کردن فرم پذیرش دانشکاه مورد نظر خود کنید. 
تحصیل پزشکی در روسیه

دانشگاه های پزشکی روسیه

خوشبختانه در روسیه موسسات و دانشگاه‌های زیادی برای تحصیل پزشکی وجود دارد. که بسیاری از این موسسات از اعتبار بسیار بالایی برخورداند. این موضوع سبب شده تا دانشجویان زیادی برای تحصیل پزشکی در روسیه اقدام کنند. در این بخش قصد داریم تعدادی از این دانشگاه‌ها را که دارای اعتبار بالایی هستند نام ببریم. این موضوع به انتخاب شما کمک بسیاری خواهد کرد.

  • دانشگاه مدیکال مسکو (Moscow Medical University)
  • دانشگاه مدیکال سنت پترزبورگ (Saint Petersburg Medical University)
  • دانشگاه مدیکال نوووسیبیرسک (Novosibirsk Medical University)
  • دانشگاه پیرولوف مسکو (Pirogov Russian National Research Medical University)
  • دانشگاه لومونوسوف مسکو (Lomonosov Moscow State University)

دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت در روسیه

اگر قصد بازگشت به ایران پس از فارغ التحصیلی را دارید. نکته مهم برای شما انتخاب دانشگاهی است که مورد تایید وزارت بهداشت باشد. لذا شما با تحصیل در این دانشگاه‌ها پس اتز دریافت مدرک تحصیلی و بازگشت به کشور خود. می‌توانید به طبابت مشغول شوید. و مدرک شما پذیرش می‌شود و معتبر شناخته می‌شود. لیست زیر، تعدادی از این دسته دانشگاه‌ها را به شما معرفی می‌کند.

  • دانشگاه دولتی مسکو به نام دانشگاه لومونوسوف
  • دانشگاه فدرال کازان
  • دانشگاه دولتی نووسیبرسک
  • دانشگاه پزشکی دولتی پاولوف سن پترزبورگ

کار حین تحصیل در رشته پزشکی در روسیه

در واقع یکی از مزیت‌های تحصیل پزشکی در روسیه، امکان کار در حین تحصیل برای دانشجویان است. طبق قانون روسیه، دانشجویان بین المللی که در یک برنامه تحصیلی تمام وقت در یک دانشگاه روسیه ثبت نام کرده اند، می توانند تا 20 ساعت در هفته کار کنند. اگر بتوانید شرایط تحصیل و کار خود را با یکدیگر هماننگ کنید. اشتغال در زمان تحصیل علاوه بر کسب تجربه، در هزینه‌ها نیز کمک بسیاری به شما خواهد کرد.

ضمن این جریان بسیاری از دانشجویان بین المللی تصمیم می‌گیریند در هنگام تحصیل خود مشغول به کار شوند. این کار برای دانشجویان پزشکی دامنه گسترده‌تری را شامل می‌شود. زیرا می‌توانند در حین تحصیل خود در بسیاری از کلنیک‌ها و بیمارستان‌ها مشغول به کار شوند. و روند کسب تجربه خود را سریع‌تر کنند. در آمد رشته پزشکی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان مبلغ قابل توجهی است.

البته درآمد پس از فارغ التحصیلی به مدرک تحصیلی شما نیز بستگی دارد. به صورت مسلم در صورت اخذ مدرک تخصص درَآمد شما به همان نسبت افزایش خوهد یافت. درآمد پزشکان در روسیه به طور کلی پایین تر از درآمد پزشکان در کشورهای توسعه یافته است. با این حال، هزینه زندگی در روسیه نیز پایین تر است. بنابراین، پزشکان در روسیه می توانند با درآمد خود زندگی خوبی داشته باشند.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا