خانه » تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک در سال 2024 + ثبت نام

تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک در سال 2024 + ثبت نام

تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک
به این صفحه امتیاز دهید!

جمهوری چک امروزه به عنوان یکی از مقاصد محبوب جهت تحصیل دندانپزشکی شناخته می‌شود. این کشور به دلایل فراوانی از جمله دانشگاه‌های معتبر و ایجاد زمینه‌های رفاه برای زندگی و تحصیل، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. امروز قصد داریم به بررسی دقیق تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک بپردازیم. زیرا این رشته از جمله رشته‌هایی است که تقاضای زیادی دارد. به ویژه برای کشورهای اروپایی که از لحاظ اعتبار تدریس در سطح بالایی قرار دارند. جمهوری چک نیز یکی از این کشورها است که با شرایط خاصی که برای دانشجویان فراهم میکند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا آنچه که لازم است درمورد تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک بدانید را در اختیار شما بگذارید.

تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک

جمهوری چک یکی از کشورهای بسیار مهاجرپذیر در اروپای مرکزی است. جمهوری چک هم مرز با آلمان، لهستان، اتریش و اسلواکی است. این کشور به دلیل دارا بودن دانشگاه‌های معتبر در زمینه تحصیلات عالی یکی از 5 کشوری است که به عنوان مقصد مهاجران شناخته میشود. تحصیل دندانپزشکی و پرشکی در جمهوری چک دارای قدمت است. درواقع این موضوع از قرن چهاردهم آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد. از آنجایی که تحصیل در این کشور به زبان انگلیسی نیز امکان‌پذیر است. این موضوع مزیتی برای انتخاب آن محسوب میشود. البته در نظر داشته باشید، که به دلیل تقاضای بالا برای تحصیل دندامپزشکی در جمهوری چک، تحصیل و اخذ پذیرش در این کشور به صورت رقابتی است. دانشگاه‌های رسمی این کشور بهترین گزینه برای افرادی است، که قصد تحصیل پزشکی و دندانپزشکی را دارند. زیرا بهترین امکانات تحصیلی در اختیار دانشجویان بین المللی این کشور قرار میگیرد. کشور چک یکی از 5 کشور ارزان دنیا برای زندگی و تحصیل به حساب می آید. همچنین این کشور جزو 6 کشور امن دنیا است. لازم به ذکر است، مدرک دانشکده های پزشکی جمهوری چک از نظر وزارت بهداشت و آموزش ایران اعتبار دارد. به علاوه شهر پراگ که پایتخت جمهوری چک است، سال ها است که در لیست 10 شهر برتر دانشجویی دنیا قرار می گیرد.

نوبت‌دهی آنلاین برای مشاوره تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک

دندانپزشکی، یکی از رشته‌های پرطرفدار برای تحصیل در جمهوری چک است. یکی از آسان‌ترین راه‌ها جهت اخذ پذیرش اقدام از طریق پر کردن فرم آنلاین است. شما عزیزان میتوانید با تماس با مجموعه رویزا گروپ و مشاوره با کارشناسان متخصص این مجموعه برای اخذ پذیرش تحصیلی اقدام کنید. همچنین این مجموعه برای تسهیل کار شما، امکان مشاوره آنلاین را نیز برای شما فراهم کرده است. شما با پر کردن فرم زیر میتوانید منتظر تماس کارشناسان متخصص رویزا گروپ در زمینه تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک باشید.

تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک

شرایط تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک

ورود به دانشگاه‌های جمهوری چک منوط به داشتن مدرک دیپلم است. البته در کنار سوابق تحصیلی در بسیاری از دانشگاه‌های این کشور، آزمون ورودی نیز برگزار میشود. آزمون ورودی در دانشگاه و توسط برخی از دفاتر نمایندگی در خارج از کشور برگزار می شود. ورود به دانشگاه‌های این کشور عموما وابسته به زبان انتخابی شما است. همچنین اخذ پذیرش در دانشگاه های دولتی سخت‌تر از اخذ پذیرش در دانشگاه های خصوصی است زیرا شهریه دانشگاه های خصوصی چک بسیار بالاتر است. شما با داشتن مدرک دیپلم یا پایان دوره دبیرستان در رشته های ریاضی، تجربی، انسانی؛ حتی در برخی موارد و با شرایط خاص با دیپلم فنی، می توانید برای تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک اقدام کنید.

لازم است بدانید تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک محدودیت سنی ندارد. و شما با هر سنی میتوانید، در دانشگاه‌های این کشور مشغول تحصیل شوید. البته در نظر داشته باشید که این روند برای سنین زیر 40 سال بسیار آسان‌تر است. بعد از مدرک تحصیلی دیپلم یا پایان دوره دبیرستان، شما باید از حداقل 2 شرط زیر نیز برخوردار باشید: نمره قبولی در آزمون ورودی یا تسلط به زبان انگلیسی. 

مدت زمان تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک

مدت زمان تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک، پنج سال است. که در پایان این دوره پنج ساله شما قادر به دریافت مدرک MDDr، این مدرک مخفف Medicinae Dentium Doctor (دکتری پزشکی دندان) یک مدرک تحصیلات تکمیلی با ورودی مستقیم است. در واقع شما با تحصیل در این دوره برخلاف سایر دوره‌ها نیازی به داشتن مدرک لیسانس نخواهید داشت. رای تخصص دندانپزشکی در جمهوری چک ، ابتدا باید دوره عمومی را بگذرانید و پس از اخذ مدرک در آزمون تخصص شرکت کنید و در صورت قبولی تحصیلات خود را در شاخه تخصص مدنظر ادامه دهید. که تحصیل در این مباحث به سه بخش تقسیم میشود: بخش نظری و موضوعات پیش بالینی.

دوره های فاندیشن، تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، فضای تحصیل در جمهوری چک فضایی رقابتی است. به ویژه تحصیل در رشته‌هایی معتبر همچون دندانپزشکی. به همین دلیل، دانشگاه های چک، دوره هایی را برای آموزش مباحث پایه برگزار می کند تا متقاضیان مشتاق برای قبولی در آزمون ورودی آماده شوند. این دوره‌ها، دوره‌های فاندیشن یا پیش پزشکی هستند. این دوره‌‌ها معمولا بین 5 الی 38 هفته طول می کشد. در این دوره شما به طور کامل با مباحث آزمون ورودی آشنا میشوید.در این دوره تمامی دروس لازم یعنی زیست شناسی، شیمی عمومی، شیمی معدنی، شیمی آلی و فیزیک به شما آموزش داده می شود. 

 

اهمیت تسلط به زبان انگلیسی

دوره های دندانپزشکی در دانشگاه های معتبر چک به دو زبان انگلیسی و چکی ارائه می شود. در نظر داشته باشید، دوره‌هایی که به زبان چکی ارائه میشوند، رایگان هستند. اما عموما دانشجویان پذیرفته توسط این دانشگاه‌ها، دانشجویان بومی هستند. و دانجویان بین المللی شانس کمتری برای پذیرش در این دانشگاه‌ها را دارند. اما سایر دانشگاه‌ها که ویژه دانشجویان بین المللی هستند، نیازمند تسلط به زبان انگلیسی هستند. با توجه به انگلیسی بودن زبان تدریس رشته دندانپزشکی در چک؛ شما باید به این زبان تسلط کافی داشته باشید. البته نکته مثبت این است که الزامی برای داشتن مدرک زبان نیست. بلکه صرفا تسلط شما برای پذیرش کافی خواهد بود.

زیرا آزمون ورودی فقط بخشی از آزمون پذیرش دانشگاه های چک به حساب می آید. به این معنی که شما نیز بعد از کسب نمره قبولی در آزمون ورودی باید در یک مصاحبه آنلاین شرکت کنید. این مصاحبه جهت سنجش میزان دانش و انگیزه؛ همچنین تسلط شما به زبان انگلیسی برگزار می شود. در این مصاحبه به طور کلی شما مورد آزمایش دانشگاه مدنظر قرار میگیرید. و در صورت قبولی در مصاحبه امکان ورود شما به دانشگاه فراهم میشود.

تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک

مدارک لازم برای تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک

همانطور که میدانید ارائه برخی مدارک برای تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک و پذیرش شما در دانشگاه مدنظر الزامی است. در این بخش قصد داریم لیستی از این مدارک به شما بدهیم، تا با تمامی آنچه برای اخذ پذیرش نیاز دارید آشنا باشید. این مدارک باید به زبان رسمی جمهوری چک، ترجمه شوند. و مورد بررسی دولت این کشور قرار بگیرند.

  • فرم درخواست پذیرش
  • مدارک شناسایی
  • عکس
  • مدارک تحصیلی
  • گذرنامه پاسپورت یا کارت ملی
  • ریزنمرات تحصیلی
  • رزومه
  • توصیه نامه
  • مدارکی که تمکن مالی شما برای تحصیل در جمهوری چک را تضمین می کند.
  • رسید پرداخت هزینه درخواست پذیرش (20 الی 50 یورو)

 

مطالب مرتبط در رویزا گروپ : کم‌ هزینه‌ترین کشور برای تحصیل پزشکی

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک

پنج دانشگاه در این کشور وجود دارند که مورد تایید وزارت بهداشت هستند. البته در نظر داشته باشید که مدارک این دانشگاه‌ها علاوه بر ایران در سراسر اتحادیه اروپا، آمریکا و کانادا معتبر شناخته می شود. د ر این بخش به معرفی کامل این دانشگاه‌ها میپردازیم.

دانشگاه چارلز ( Charles university )

این دانشگاه معتبرترین و بزرگ‌ترین داشنگاه برای تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک است. و علاوه بر جمهوری چک، دانشگاه چارلز در سراسر دنیا نیز دارای اعتبار است. این دانشگاه در پایتخت جمهوری چک، یعنی پراگ واقع شده است. رتبه این دانشگاه در QS برابر 210 است. دانشگاه چارلز، رشته دندانپزشکی را در 3 دانشکده پزشکی خود برای دانشجویان بین الملل به زبان انگلیسی ارائه می دهد. 3 دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه چارلز از جایگاه و رنک برابری برای تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک برخوردار هستند. از نظر اعتبار مدرک یا نوع مدرک نیز تفاوتی ندارند و شما به صورت کلی از دانشگاه چارلز فارغ التحصیل می شوید. اما امکانات آن‌ها باهم دارای تفاوت‌هایی است. نکته مثبت درباره فعالیت مستقل این دانشکده‌ها این است که شما میتوانید به صورت همزمان فرم پذیرش هر سه دانشکده را پر کرده و شانس خود را برای تحصیل در این دانشگاه به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

دانشگاه ماساریک (Masaryk university )

این دانشگاه نیز به دلیل مقرون به صرفه بودن از جمله دانشگاه‌های مورد توجه متقاضیان بین المللی است. دانشگاه ماساریت در برنو قرار دارد. همچنین این دانشگاه بسیار مدرن و پیشرفته است. و دارای امکانات فوق العاده ای از جمله آزمایشگاه های تحقیقاتی مدرن، اتاق های کامپیوتر، کتابخانه های بزرگ و مدرن است. یکی از برنامه‌های دانشگاه ماساریک علاوه بر روند اصلی، برای اطمینان از آموزش هر چه بهتر دانشجویان، قرار دادن چهار تمرین عملی در بین برنامه تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی خود است. دانشجویان برای انجام این تمرین ها باید به آزمایشگاه بروند و برای انجام عمل های جراحی دندانپزشکی تمرین کنند. در پایان دوره آموزشی نیز دانشجویان موظف به شرکت در دو آزمون عملی و تئوری هستند.

دانشگاه پالاتسکی (Palacky university)

این دانشگاه، بسیار قدیمی و دارای سابقه‌ای طولانی است. و به عنوان دومین دانشگاه معتبر در جمهوری چک شناخته میشود. این دانشگاه در شهر اولوموتس جمهوری چک قرار دارد. مدرک دندانپزشکی آن در انجمن دانشکده های پزشکی اروپا ( AMSE ) معتبر شناخته میشود. در کشورهای مختلف دنیا از اتحادیه اروپا تا آمریکا و کانادا؛ همچنین وزارت آموزش و بهداشت ایران نیز معتبر است. در چهار ترم اول دندانپزشکی این دانشگاه، بیشتر دروس نظری آموزش داده می شوند. ترم های 5 الی 6 نیز به آموزش دروس پیش بالینی اختصاص دارد. بعد از آن ها نیز آموزش دروس بالینی که شامل موضوعات مربوط به مراقبت های بهداشت عمومی چون پزشکی اجتماعی و حقوق پزشکی است، شروع می شود. دانشجویان دانشگاه پالاتسکی نیز برای شروع دوره عملی تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک باید در آزمون اخلاق پزشکی شرکت کنند. در نهایت برای فارغ التحصیلی دانشجویان باید در امتحانات نهایی رشته های دندانپزشکی جراحی، ارتودنسی و جراحی دهان شرکت کنند. سپس در نهایت قادر به دریافت مدرک تحصیلی خود از این دانشگاه خواهند بود.

تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک

هزینه تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک

یکی از اساسی‌ترین مسائل در خصوص تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک، مسائل هزینه‌های آن است. یکی از دلایل اصلی انتخاب جمهوری چک برای تحصیل در رشته دندانپزشکی ترکیبی از آموزش عالی با کیفیت و مقرون به صرفه بودن هزینه تحصیل می باشد. به علاوه هزینه زندگی نیز در این کشور برای یک فرد نسبتا به صرفه است. البته این موضوع بستگی به سبک زندگی فرد هم دارد. ولی در مجموع این هزینه 800 یورو در ماه برای یک فرد برآورد میشود. در ادامه این مطلب به بررسی شهریه دانشگاه‌های این کشور نیز میپردازیم. هزینه های تحصیل بسته به دولتی و خصوصی بودن دانشگاه‌ها متفاوت است و به طور میانگین 10,000 تا 13,000 یورو در ترم می باشد.

  • دانشگاه چارلز در پراگ: 15000 یورو در سال
  • دانشگاه چارلز در پلزن: 10000 یورو در سال
  • دانشگاه ماساریک: 13000 یورو در سال
  • دانشگاه پالاتسکی: 11800یورو در سال

کار در زمان تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک و پس از فارغ التحصیلی

دانشجویان بین الملل مشغول به تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه های چک، این اجازه را دارند تا حداکثر تا 20 ساعت در هفته کار کنند. البته این موضوع قابل توجه است که به دلیل حجم زیاد دروس و سنگینی آن‌ها امکان وارد شدن لطمه به درس شما، در صورت اشتغال وجود دارد. بعد از اتمام دوران تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک و فارغ التحصیل شدن از دانشگاه، می توانید یک مجوز 9 ماهه برای جست و جوی کار در کشور چک داشته باشید. و عموما میتوانید در کلینیک‌ها و یا بیمارستان‌های این کشور مشغول به کار شوید. البته این در صورتی است که قصد بازگشت یا مهاجرت به کشوری دیگر برای کار را نداشته باشید. طبق نظرسنجی آژانس ملی آموزش و تحقیقات بین المللی چک (DZS)، حدود نیمی از دانشجویان بین المللی پس از فارغ التحصیلی در چک می مانند و کار می کنند. زیرا شما حتی بدون یادگیری زبان رسمی این کشور نیز میتوانید در جمهوری چک مشغول به کار شوید. و صرفا تسلط بر زبان چکی شرایط را برای شما آسان‌تر خواهد کرد.

سخن پایانی تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک

در صورتی که تصمیم به تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک را دارید. باید به شما بگوییم که تصمیم درستی گرفته‌اید. زیرا این کشور از هرجهت برای تحصیلات عالی مناسب است. نه تنها دانشگاه‌های معتبر در جمهوری چک مدارکی معتبر در اختیار شما قرار میدهند. بلکه در کنار تمامی این موارد شما میتوانید با مقرون به صرفه‌ترین هزینه‌ها به تحصیل در این کشور بپردازید. رویزا گروپ قصد دارد با ارائه بهترین و کاملترین اطلاعات به شما، روند کار مهاجرت را برای شما، تبدیل به مسیری هموار کند. پس شما میتوانید با تماس با مشاورین و متخصصان ما از شیوه مهاجرت خود به این کشور و تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک با توجه به شرایط خود اطمینان حاصل کنید. 

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا