خانه » شرایط و هزینه تحصیل پزشکی در جمهوری چک در سال 2024

شرایط و هزینه تحصیل پزشکی در جمهوری چک در سال 2024

شرایط و هزینه تحصیل پزشکی در جمهوری چک
به این صفحه امتیاز دهید!

جمهوری چک امروزه یکی از مقاصد مهم برای مهاجران به شمار میرود. این کشور بهترین مقصد برای افرادی است که قصد تحصیل پزشکی را دارند. این کشور به دلایل فراوانی به یکی از بهترین انتخاب‌های افراد تبدیل شده‌ است. دانشگاه‌های معتبر و هزینه‌های پایین زندگی و تحصیل از عوامل قابل توجه انتخاب این کشور است. پزشکی نیز از جمله رشته‌هاییست که متقاضیان زیادی دارد. لذا انتخاب کشوری مقرون به صرفه برای تحصیل بسیار حائز اهمیت است. در این مطلب قصد داریم به بررسی کامل شرایط و هزینه‌های تحصیل پزشکی در جمهوری چک در سال 2024 بپردازیم. و تمامی شرایط را برای شما به درستی شرح دهیم.

تحصیل پزشکی در جمهوری چک

جمهوری چک یکی از کشورهای مهاجرپذیر در اروپای مرکزی است. درواقع تحصیل پزشکی در جمهوری چک، یکی از بهترین فرصت‌ها برای افرادی است که قصد دارند از یکی از دانشگاه‌های معتبر اروپایی در این رشته فارغ التحصیل شوند. این کشور به دلیل دارا بودن دانشگاه‌های معتبر در زمینه تحصیلات عالی یکی از 5 کشوری است که به عنوان مقصد مهاجران شناخته میشود. تحصیل دندانپزشکی و پرشکی در جمهوری چک دارای قدمت است. درواقع این موضوع از قرن چهاردهم آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد. در نظر داشته باشید که تحصیل به زبان انگلیسی از جمله دلایلی است که متقاضیان را به خود جلب میکند. زیرا در اکثر کشورهای اروپایی شما باید زبان کشور مقصد را یادبگیرید. اما در جمهوری چک شما به این جهت شرایط آسان‌تری را سپری میکنید. از طرفی شهریه و هزینه‌های زندگی در جمهوری چک کمتر بوده و این ویژگی برای تحصیل پزشکی در جمهوری چک کمک کننده است. زیرا عموما تحصیل پزشکی گران قیمت است. و بنابراین تحصیلات مقرون به صرفه بسیار مورد توجه متقاضیان است.  لازم به ذکر است، مدرک دانشکده های پزشکی جمهوری چک از نظر وزارت بهداشت و آموزش ایران اعتبار دارد. و شما میتوانید پس از تحصیل و بازگشت به کشور خود، مشغول به کار شوید. 

 

نوبت‌دهی آنلاین برای مشاوره تحصیل پزشکی در جمهوری چک

پزشکی، یکی از رشته‌های پرطرفدار برای تحصیل در جمهوری چک است. یکی از آسان‌ترین راه‌ها جهت اخذ پذیرش اقدام از طریق پر کردن فرم آنلاین است. شما عزیزان میتوانید با تماس با مجموعه رویزا گروپ و مشاوره با کارشناسان متخصص این مجموعه برای اخذ پذیرش تحصیلی اقدام کنید. همچنین این مجموعه برای تسهیل کار شما، امکان مشاوره آنلاین را نیز برای شما فراهم کرده است. شما با پر کردن فرم زیر میتوانید منتظر تماس کارشناسان متخصص رویزا گروپ در زمینه تحصیل پزشکی در جمهوری چک باشید.

شرایط و هزینه تحصیل در جمهوری چک

مزایای تحصیل پزشکی در جمهوری چک

ورود به دانشگاه‌های جمهوری چک منوط به داشتن مدرک دیپلم است. ورود به این کشور بدون آزمون ورودی انجام میشود. آزمون ورودی در دانشگاه و توسط برخی از دفاتر نمایندگی در خارج از کشور برگزار می شود. ورود به دانشگاه‌های این کشور عموما وابسته به زبان انتخابی شما است. در نظر داشته باشید که اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های دولتی را دارید باید زحمت بیشتری بکشید. البته این موضوع حائز اهمیت است که تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی هزینه بیشتری در پی دارد. با افزایش برنامه های مختلف، افزایش سطح امکانات آموزشی، امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه ها، تعداد دانشجویان بین المللی متقاضی تحصیل در دانشگاه های پزشکی جمهوری چک بیشتر می‌شود. این کشور بهترین امکانات تحصیلی را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار میدهد. بنابراین طبیعی است با توجه به هزینه‌های کم افراد زیادی به این کشور جلب میشوند. همانطور که میدانید جمهوری چک، عضو اتحادیه اروپا است. تحصیل در دانشگاه‌های معتبر اتحادیه اروپا، از جمله آرزوهای بسیاری از دانشجویان است.

معرفی دانشگاه‌های پزشکی در جمهوری چک

در جمهوری چک 8 دانشگاه پزشکی معتبر وجود دارد. که 5 مورد از آن‌ها مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند. البته مدارک دانشگاه‌های جمهوری چک به طور کلی معتبر هستند. یعنی شما پس از فارغ التحصیلی از این دانشگاه‌های جمهوری چک قادر به کار در ایران و یا در بسیاری از کشورها هستید. در این بخش به معرفی برخی از این دانشگاه‌ها برای تحصیل پزشکی در جمهوری چک میپردازیم.

  •  دانشگاه چارلز ( Charles university )
  • دانشگاه ماساریک (Masaryk university )
  •  دانشگاه پالاتسکی ( پالاکی) (Palacky university)
  •  آکادمی علوم جمهوری چک (Academy of Sciences of the Czech Republic)
  •  دانشگاه استراوا (University of Ostrava)

 

دانشگاه چارلز

دانشگاه چارلز از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل پزشکی در جمهوری چک است. این دانشگاه در پایتخت جمهوری چک، یعنی پراگ واقع شده است. رتبه این دانشگاه در QS برابر 210 است. موسسه آموزش عالی چارلز ۱۷ دانشکده مختلف دارد. از این تعداد، 14 دانشکده در مناطق مختلف شهر پراگ هستند. سه دانشکده دیگر نیز در دیگر شهرهای مهم جمهوری چک یعنی شهر هرادک کرالووه و پلزن قرار گرفته‌اند. رشته های تحصیلی این دانشگاه به زبان انگلیسی و در برخی موارد به زبان فرانسه و آلمانی در اختیار دانشجویان بین الملل قرار می گیرند. البته دانشکده‌های گوناگون چارلز از رنکینگ یکسانی برخوردارند. 

دانشگاه ماساریک

از آنجایی که این دانشگاه، بسیار مقرون به صرفه است، مورد توجه بسیاری از متقاضیان بین المللی است. دانشگاه ماساریک، در شهر برنو در جمهوری چک، قرار دارد. این دانشگاه بسیار مدرن و پیشرفته است. در حال حاضر دانشگاه ماساریک در جمهوری چک، 10 دانشکده مختلف؛ همچنین 200 بخش، مؤسسه و کلینیک دارد و به عنوان یکی از مهم ‌ترین و معتبرترین مؤسسات آموزشی و دانشگاهی در اروپای مرکزی شناخته می ‌شود. شروع هر سال تحصیلی در موسسه آموزش عالی ماساریک از سپتامبر هر سال است و شامل دو ترم تحصیلی پاییز و بهار می شود. 

دانشگاه پالاتسکی

این دانشگاه به عنوان دومین دانشگاه معتبر جمهوری چک شناخته میشود. این دانشگاه در شهر اولوموتس جمهوری چک قرار دارد. این دانشگاه 8 دانشکده مختلف دارد. جوان ترین دانشکده این دانشگاه، دانشکده علوم بهداشت است که در سال 2008 میلادی تاسیس شد. تمامی دانشکده ها نیز در ساختمان های تاریخی و زیبای شهر اولوموتس قرار دارد. البته دانشگاه در حال سرمایه گذاری برای ساخت دانشکده های جدید و ساختمان های تحقیقاتی مختلف است. مدرک اعطایی این دانشگاه در تمامی کشورهای بزرگ اعتبار دارد و از نظر وزارت علوم و بهداشت ایران نیز اعتبار دارد. فارغ التحصیلان آن نیز در بازار کار در سطح منطقه ای، ملی و بین المللی قابل رقابت هستند.

هزینه تحصیل پزشکی در جمهوری چک

به طور کلی باید ذکر کنیم که تحصیل پزشکی در جمهوری چک، بسیار مقرون به صرفه‌تر از سایر کشورهای اروپایی است. اگرچه جمهوری چک عضو اتحادیه اروپا است، اما واحد پول این کشور کرون است. در نظر داشته باشید، هزینه تحصیل محدود به شهریه دانشگاه نمیشود. و هزینه زندگی نیز در این مخارج دخیل است. که این هزینه‌ها با توجه به سبک زندگی هر فرد متفاوت خواهد بود. به طور کلی میتوان گفت هزینه زندگی روزمره در جمهوری چک ماهانه بین 350 تا 750 دلار متغیر است. 

  • شهریه تحصیل پزشکی در جمهوری چک در دانشگاه چارلز سالانه: 14.100 یورو 
  • دانشگاه ماساریک: 11000 یورو
  • دانشگاه پالاتسکی: 10000 یورو

تحصیل پزشکی در جمهوری چک به صورت رایگان

اگر به عنوان متقاضی تحصیل پزشکی در جمهوری چک به زبان چکی مسلط باشید می‌توانید به صورت رایگان در دانشگاه‌های دولتی این کشور تحصیل کنید. البته این به این معنا نیست که شما نمیتوانید به زبان انگلیسی تحصیل کنید. بلکه شما میتوانید با تسلط بر زبان انگلیسی نیز در جمهوری چک به تحصیل بپردازید. البته این امر مستلزم پرداخت شهریه است. البته میزان شهریه دانشگاه های بین المللی چک بسیار کمتر از شهریه بسیاری از دانشگاه های اروپایی است. همچنین دانشجویان بین المللی چک پس از دریافت کارت دانشجویی خود می‌توانند از تخفیف هایی که برای دانشجویان در نظر گرفته می‌شود استفاده کنند. مواردی که میتوانید با این کارت از آن بهره‌مند شوید عبارتند از:

  • رستوران
  • سینما
  • حمل و نقل عمومی
  • فعالیت‌های فرهنگی و هنری

بورسیه‌های تحصیل پزشکی در جمهوری چک

در نظر داشته باشید که اگر قصد تحصیل پزشکی در جمهوری چک را دارید، میتوانید از بورسیه‌های ارائه شده توسط این کشور استفاده کنید. امکان اخذ بورسیه تحصیلی کارشناسی در جمهوری چک، غالبا شانس کمتری از دوره کارشناسی ارشد و دکترا دارد و ارائه برنامه های بورسیه تحصیلی در این مقطع بسیار کمتر است. این بورسیه در صورت ممتاز بودن به دانشجویان تعلق میگیرد. یعنی متکی بر نمرات و سوابق تحصیلی دانشجویان است. همچنین شبکه دانشجویی اراسموس جمهوری چک به عنوان یک سازمان دانشجویی غیرانتفاعی، نمایندگی بخش های محلی ESN را در سطح ملی بر عهده دارد.وظیفه ESN یا بورسیه اراسموس تبادل و جا به جایی دانشجویان بین المللی در حوزه اتحادیه اروپا می باشد. هرساله تقریبا 7.000 دانشجوی بین المللی از کمک های بورسیه تحصیلی اراسموس بهره‌مند می شوند. در نظر داشته باشید علاوه بر این مراکز هر دانشگاه در جمهوری چک بورسیه تحصیلی خود را با شرایط مختص به خود به دانشجویان بین المللی اعطا میکند.

تحصیل پزشکی در جمهوری چک چقدر زمان می‌برد؟

تحصیل در دوره‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاه های جهوری چک بین 5 الی 6 سال به طول می‌انجامد. تحصیل در دوره کارشناسی سه سال است. تحصیل در دوره کارشناسی ارشد، دو سال. و تحصیل در مقطع دکترا عموما بین سه تا چهار سال زمان میبرد. مهلت ارسال درخواست برای تحصیل در جمهوری چک با توجه به رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل متفاوت خواهد بود. اما مهلت اکثر دانشگاه های این کشور برای ارائه پذیرش تحصیلی بین ماه های فوریه و آوریل است.

برای کسب اطالعات بیشتر، روی لینک تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک کلیک کنید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در جمهوری چک

  • ارائه مدرک دیپلم معتبر و ریز نمرات به همراه ترجمه رسمی آن ها
  • تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی چک
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه چک
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • پاسپورت معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار
  • ارائه مدارک برای اثبات تمکن مالی به منظور تأمین هزینه های زندگی و تحصیل در جمهوری چک
  • ارائه مدارک رزرو خوابگاه یا اجاره نامه خانه
  • بیمه درمانی دانشجویی بین المللی معتبر

در نظر داشته باشید، که هر دانشگاه شرایط مختص به خود را برای پذیرش دارد. یعنی مدارکی که باید به دانشگاه ارائه دهید برای هریک از آن‌ها متفاوت است. و همچنین شرکت در آزمون‌های ورودی آن‌ها نیز با رویه متفاوتی صورت میگیرد. و هرکدام محدودیت نمره خاص خود را دارند. و به طور کلی از شروط مخصوصی پیروی میکنند.

کار دانشجویی در زمان تحصیل پزشکی در جمهوری چک

دانشجویان دانشگاه های جمهوری چک اجازه کار پاره وقت در حین تحصیل را خواهند داشت. این کار پاره وقت می‌تواند در طول هفته یا در تعطیلات تابستانی باشد. بسیاری از شرکت‌هایی که در جمهوری چک فعالیت میکنند، برای متقاضیان بین المللی شغل‌هایی به زبان انگلیسی ارائه میدهند. البته برای کار در کلینیک‌ها و یا بیمارستان‌ها بهتر است شما به زبان چکی تسلط داشته باشید. این امر موجب میشود که ارتباط شما در زمان کار بسیار بهتر باشد. کارهای پاره‌وقت در جمهوری چک با ساعات کاری مشخص و محدودیت شغلی انجام میگیرد. البته در نظر داشته باشید که کار در حین تحصیل تبعات عخود را در پی دارد. یعنی باید مراقب باشید تا با توجه به سختی‌ها و حجم دروس در رشته پزشکی، کار در حین درس به روند تحصیل شما آسیب وارد نکند. اگرچه مزیت اینکار را نیز نمیشود نادیده گرفت. و کار در حین تحصیل پزشکی در جمهوری چک کمک زیادی در هزینه‌ها به شما خواهد کرد. به علاوه، اگر شغل شما در راستای تحصیل باشد، از لحاظ تجربه برای شما بسیار مفید و مثمر ثمر خواهد بود.

کار پس از فارغ التحصیلی پزشکی در جمهوری چک

مدرک تحصیلی دانشگاه های پزشکی کشور چک در بین تمام کشورهای حوزه اتحادیه اروپا مورد تأیید بوده و دارای اعتبار بین المللی در آمریکا و استرالیا نیز می‌باشد. در نتیجه دانشجویان رشته های پزشکی پس از فارغ التحصیلی می‌توانند در جمهوری چک یا دیگر کشورهای اروپایی مشغول به کار شوند. در نظر داشته باشید که همانطور که ذکر کردیم، برخی از دانشگاه‌های پزشکی این کشور مورد تایید وزارت بهداشت هستند. یعنی شما پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه‌های این کشور، میتوانید در ایران نیز مشغول به کار شوید. که این موضوع برای متقاضیانی که تنها قصد تحصیل پزشکی در جمهوری چک را دارند، مزیت محسوب میشود.

سخن پایانی

در مجموع اگر قصد تحصیل پزشکی را دارید. انتخاب جمهوری چک بسیار گزینه خوب و مورد توجهی است. زیرا این کشور مقرون به صرفه است. و در بین سایر کشورهای اروپایی نیز این هزینه کم بسیار چشمگیر است. از دیگر مزایای این کشور، ارائه مدارک معتبر از طریق دانشگاه‌های آن است. که این موضوع بسیار قابل توجه است. علی الخصوص برای افرادی که قصد کار پس از فارغ التحصیلی در سایر کشورها، را دارند. در مجموع ما در این مطلب قصد داشتیم تا اطلاعات کاملی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. تا بهترین نتیجه را برای تحصیل پزشکی در جمهوری چک داشته باشید.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا