خانه » شرایط تحصیل در رشته پزشکی در آلمان در سال 2024

شرایط تحصیل در رشته پزشکی در آلمان در سال 2024

شرایط تحصیل در رشته پزشکی در آلمان
به این صفحه امتیاز دهید!

یکی از رشته‌های محبوب برای تحصیل، رشته پزشکی است. و از جمله کشورهایی که پذیرش این رشته در آن‌ها با شرایط آسان‌تری امکان پذیر است، آلمان است. از این رو تحصیل پزشکی در آلمان با متقاضیان زیادی مواجه شده است. آلمان یکی از کشورهای اروپایی است، که امروزه مورد توجه تعداد زیادی از افراد قرار گرفته است. در ادامه مطلب با ما همراه باشبد، تا به بررسی کامل شرایط تحصیل در آلمان بپردازیم.

مشاوره آنلاین رویزا گروپ

یکی از مزایای همراهی با ما بهره مندی از مشاوره کاملا رایگان از سمت متخصصین و کارشناسان ما است. ضمن این موضوع شما می‌توانید با پر کردن فرم زیر، درخواست خود را جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل پزشکی در آلمان، برای ما به صورت رایگان ارسال کنید.

تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی در آلمان مزایای زیادی را به همراه دارد. همانطور که می‌دانید، آلمان یکی از کشورهای صنعتی و پیشرفته است. از این رو تحصیل در این کشور با توجه بسیاری مواجه شده است. شهریه تحصیل در کشور آلمان، در اکثر ایالت‌های این کشور آسان است. آلمان امروزه مقصد بسیاری از دانشجویان بین المللی محسوب می‌شود. همچنین دانشگاه‌های آلمان مدارک معتبری به دانشجویان خود ارائه می‌دهند که به دانشجویان این اجازه را می‌دهد که پس از فارغ التحصیلی به طبابت در اکثریت کشورها از جمله ایران بپردازند. 

یکی دیگر از نکات قابل توجه در خصوص تحصیل در آلمان، امکان تحصیل به زبان‌های آلمانی و انگلیسی است. زیرا در بسیاری از کشورها تحصیل با محدودیت زبانی خاصی انجام می‌شود. اما در آلمان با داشتن مدارک آیلتس می‌توانید به زبان انگلیسی نیز تحصیل کنید. این موضوع بسیار حائز اهمیت است. 

اگر قصد تحصیل در رشته دندانپزشکی در این کشور را دارید، به لینک تحصیل دندانپزشکی در آلمان مراجعه کنید.

مزایای تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی در آلمان مزایای زیادی را به همراه دارد. در نظر داشته باشید که شرایط تحصیل در هر کشور با موقعیت خاصی انجام می‌شود. اما در این بخش به بررسی هرکدام از مزیت‌های تحصیل پزشکی در آلمان می‌پردازیم.

  • کیفیت بالای آموزش: تحصیل پزشکی در آلمان با کیفیت بسیار بالایی انجام می‌شود. درواقع شرایط تحصیل در این کشور با جدیدترین متدهای روز دنیا انجام می شود. همچنین دانشگاه‌های آلمان طیف گسترده‌ای از رشته‌های متنوع را به دانشجویان خود ارائه می‌دهند. که این موضوع مزیتی برای انتخاب این کمکانشور است.
  • امکان تحصیل رایگان: 35 درصد از دانشجویان این کشور را به دلیل امکان تحصیل رایگان انتخاب می‌کنند.
  • امکان تحصیل به زبان‌های آلمانی و انگلیسی: از مزایای قابل توجه در مورد تحصیل در کشور آلمان، امکان تحصیل به دو زبان انگلیسی و آلمانی است. 
  • اعتبار دانشگاه‌‌های این کشور بسیار بالا هستند. این موضوع به دانشجویان کمک می‌کند، تا درصورت تحصیل پس از فارغ التحصیلی، بتوانید در بسیاری از کشورها مشغول به کار شوید. 
  • کشوری امن و باثبات: علاوه بر تحصیل، زندگی در رفاه از جمله مزایای قابل توجه در انتخاب کشور مقصد است. آلمان کشوری بسیار امن و با ثبات است. این موضوع شرایط زندگی مناسبی را برای شما فراهم خواهد کرد.
  • امکان پیدا کردن کار پس از تحصیل: از دغدغه‌های افراد در خصوص تحصیل در سایر کشورها، پیدا کردن کار پس از تحصیل است. امکان پیدا کردن شغل پس از تحصیل پزشکی در آلمان بسیار آسان است. ضمن این موضوع، این کشور در بین دانشجویان بین المللی، بسیار مورد توجه است.
تحصیل پزشکی در آلمان

شرایط تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی در آلمان، شرایط عمومی و خاص خود را به همراه دارد. مدارک پزشکی آلمان در سراسر دنیا، به رسمیت شناخته می‌شوند. اما در نظر داشته باشید، گذراندن هر مرحله از تحصیل در آلمان، با گذراندن یک آزمون پایان می‌یابد. و شما موظف هستید، پس از تحصیل در آزمون‌ها شرکت کرده و نمرات خوبی کسب کنید. ورود به دانشگاه‌های این کشور نیز عموما با آزمون ورودی امکان پذیر است. که شرایط این آزمون‌ها بسته به دانشگاه انتخابی شما متفاوت خواهد بود. 

در نظر داشته باشید که اکثریت دانشگاه‌های پزشکی آلمان، به زبان آلمانی تدریس می‌کنند. بنابراین آنچه بدیهی است، این است، که برای تحصیل پزشکی در آلمان باید به زبان آلمانی مسلط باشید. اما سطح زبان شما را دانشگاه مورد نظرتان تعیین می‌کند. و وابسته به انتظارات هر دانشگاه این سطح متفاوت است.

دانشگاه‌های آلمان به صورت کلی حالت رقابتی دارند. یعنی برای تحصیل پزشکی در آلمان نیازمند، داشتن سوابق تحصیلی با نمرات بالا است. که برای تحصیل پزشکی در آلمان، این موضوع به نمرات کسب شده در دروس، زیست شناسی، شیمی و فیزیک محدود می‌شود.

مدت زمان تحصیل پزشکی در آلمان

مدت تحصیل پزشکی در آلمان به طور کلی 6 سال است. و پس از پایان دوره 6 ساله شما قادر به کسب مدرکی معتبر به زبان آلمانی خواهید بود. این 6 سال تحصیلی به سه بخش کلی و مهم تقسیم می‌شود. که در ادامه به بررسی این سه بخش می‌پردازیم.

مرحله پیش‌بالینی:

در دوسال اول تحصیل پزشکی در آلمان، شما با دروس اصلی پزشکی در دانشگاه‌ آشنا می‌شوید. در پایان این مرحله، پیشرفت تحصیلی شما با استفاده از یک آزمون خاص که به‌صورت کتبی و شفاهی بوده و مواردی مانند آناتومی، بیوشیمی و فیزیولوژی را پوشش می‌دهد، سنجیده می‌شود.

مرحله علوم بالینی: 

در ادامه تحصیل پزشکی در آلمان، شما ملزم به کسب مهارت‌های عملی هستید. این مهارت‌ها به وسیله‌ی شرکت در جلسات آموزشی،آزمایشگاه‌ها و سمینارهای آموزشی کسب می‌شود. در پایان این دوره، طبق اصول تحصیلی باید در آزمون کتبی شرکت کنید. کسب نمره قبولی در این آزمون موجب، ارتقا شما به مرحله بعدی می‌شود.

سال بالینی نهایی:

در سال آخر تحصیل شما، باید دوران بالینی را بگذرانید. برای گذراندن دوره بالینی، باید در بیمارستان‌های توصیه شده در این کشور حاضر شوید. و با کسب تجربه بیشتر دوره بالینی خود را با آزمون‌های تئوری و عملی بگذرانید. تا موفق به کسب مدرک شوید.

آزمون تحصیل پزشکی در آلمان

  • آزمون TMS، برخی از برنامه‌های تحصیل پزشکی در آلمان نیازمند شرکت در آزمون TMS هستند. TMS (آزمون دوره‌های پزشکی) یک آزمون استعداد تحصیلی خاص است که در سراسر کشور آلمان در مکان‌های مختلف برگزار می‌شود و از زیر آزمون‌های مختلفی تشکیل شده است. عموما نمره کسب شده در این آزمون باید بیشتر از 100 باشد. و اگر نمره کمتر از 100 را اخذ کنید، کمتر از حد معمول عمل کرده‌اید.
  • برای اکثر رشته‌های تحصیلی، دانش زبان آلمانی پیش‌ شرط پذیرش در دانشگاه‌های آلمان است. با شرکت در یک آزمون زبان مانند TestDafیا DSH می‌توانید مهارت زبان آلمانی خود را ثابت کنید.

مراحل اپلای رشته پزشکی در آلمان

ابتدا باید، برای پذیرش دانشگاه مورد نظر خود، درخواست دهید. یعنی باید فرم پذیرش دانشگاه مورد نظر خود را پر کنید.

باید مدارک مورد نیاز خود را جهت پذیرش آماده کنید. این مدارک بسته به دانشگاه مدنظر شما متفاوت است.

اخذ پذیرش از دانشگاه مربوطه

آمادگی و قبولی در آزمون TMS

سپس باید مجوز لازم را برای پذیرش اخذ کنید

در نهایت باید پاسپورت کشور آلمان را دریافت کنید

هزینه‌ تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان به‌طور معمول برای دانشجویان بین‌المللی و دانشجویان آلمانی تقریباً رایگان است. تنها هزینه‌ای که آن‌ها باید بپردازند، هزینه ترمی و دو بار در سال است که بسته به دانشگاه هر ترم مبلغ ۲۰۰ الی ۶۰۰ یورو است. درواقع تنها دو شرایط امکان‌پذیر است. دانشجویان بین‌المللی خارج از اتحادیه اروپا که می‌خواهند در دانشگاه ایالت فدرال بادن-وورتمبرگ تحصیل کنند، باید برای هر سال شهریه معادل ۳,۰۰۰ یورو پرداخت کنند. دانشجویانی که در یکی از دانشگاه‌های خصوصی که در آلمان تحصیل پزشکی ارائه می‌دهند ثبت‌نام می‌کنند، باید شهریه‌ای معادل ۱۰,۰۰۰ یورو در سال بپردازند.

تحصیل پزشکی در آلمان

بورسیه‌های تحصیلی پزشکی در آلمان

بوسیه تحصیلی در آلمان، برای دانشجویان بین المللی بورسیه DAAD است.  این موسسه یکی از مهم‌ترین سازمان‌های تامین منابع مالی در سراسر جهان، برای تبادل بین‌المللی دانشجویان و پژوهش‌گران است. اولویت اعطای بورسیه DAAD، برای متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی اشرد، دکتری و فوق دکتری در آلمان است.  مدت زمان این بورسیه بین ۱۲ تا ۴۲ ماه می باشد و شامل پرداخت حقوق ماهیانه تا ۸۶۱ یورو به دانشجویان دوره ارشد و ۱۲۰۰ یورو به دانشجویان دوره دکتری می شود. این بورس دانشجویان را تحت پوشش بیمه درمانی نیز قرار میدهد. پرداخت هزینه‌های سفر، بیمه حوادث و خوابگاه‌های دانشجویی است. یعنی این بورسیه هزینه مسکن دانشجویان را نیز تحت پوشش خود قرار میدهد.

اقامت پس از تحصیل پزشکی در آلمان

دانشجویان برای تحصیل پزشکی در آلمان، باید ویزای تحصیلی دریافت کنند. این نوع ویزای آلمان معمولاً برای دوره‌های بیش از ۳ ماه صادر می‌شود. اگر کسی بخواهد بیش از این مدت در این کشور بماند. باید اقامت دائم این کشور را دریافت کند. دریافت اقامت دائم آلمان از طریق ویزای تحصیلی امکان‌پذیر نیست و دانشجویان باید بعد از تحصیل، ابتدا ویزای کار یا سرمایه‌گذاری دریافت کند و سپس از این طریق برای دریافت اقامت دائم آلمان اقدام کند و یا اینکه با یک شهروند آلمانی ازدواج کند. به دانشجویان پس از فارغ التحصیلی معمولاً ۱۸ ماه زمان داده می‌شود تا کار پیدا کنند. بعد از کار می‌توانند اقامت دائم این کشور را دریافت کنند.

کار پس از تحصیل پزشکی در آلمان

پزشکی یکی از مشاغل پردرآمد است. تحصیل پزشکی در آلمان از این رو پرطرفدار است. که بعد از فارغ التحصیلی می‌توانند، به راختی اقدام به کار کنند. دانشکده‌های پزشکی آلمان شهرت برجسته‌ای در سراسر جهان دارند، بنابراین کارفرمایان مشتاق استخدام شما خواهند بود. علاوه بر این شما با یادگیری تعداد زیادی از مهارت‌ها، می‌توانید، در دانشگاه‌های این کشور مشغول کار شوید. 

تحصیل پزشکی در روسیه

بهترین دانشگاه‌های آلمان برای تحصیل

آلمان دارای بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل است. این کشور از لحاظ پزشکی، دانشگاه‌های فراوانی را شامل می‌شود. و همین موضوع باعث شده تا مخاطبان زیادی برای تحصیل پزشکی در آلمان جذب شوند. در این بخش می‌خواهیم به بررسی معروف‌ترین دانشگاه‌های این کشور بپردازیم. نکته مثبت در خصوص دانشگاه‌های پزشکی آلمان این است که تعداد کثیری از این دانشگاه‌ها در لیست، دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت قرار دارند.

  • دانشگاه هایدلبرگ
  • دانشگاه LMU
  • دانشگاه TUM
  • دانشگاه گوتینگن
  • دانشگاه گوبینگن
  • دانشگاه فریبورگ

 

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا